• A gerincről
    • Anatómia
    • Tudomány
  • Gerincbetegségek
    • Betegségek
    • Okok-tünetek
  • Diagnosztika
  • Kezelés
    • Gerincműtétek
    • Konzervatív kezelés
    • Gondozás, rehabilitáció
    • Gyógytorna
    • Pszichológia
    • Betegtájékoztatók
  • Prevenció
  • Ortopédia
  • Hírek

Tornatermen kívüli lehetőségek hatékony testnevelés óra megtartására (az orvos gondolatai)

2013. november 06. 08:33
dr. Somhegyi Annamária
0
életmód, mindennapi testnevelés, prevenció

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény a tanulók egészségi állapotának javítása céljából előírja a mindennapi testnevelést, melynek felmenő rendszerű fokozatos bevezetése a 2012/13-as tanévben megkezdődött.

A mostani tanévben már az 1, 2, 5, 6, 9, és 10. évfolyamokon kötelező a heti 5 testnevelési óra. Ahhoz, hogy a mindennapi testnevelés az egészségfejlesztési célt eredményesen szolgálja, a testnevelés órák anyagában és módszereiben számos speciális szempontnak kell érvényre jutnia (ld. korábbi írásainkat a honlapon).

tesi2_blog

A tornatermen kívül is számos módja lehet a mindennapi testnevelésnek.

Emellett arra is figyelmet kell fordítani, hogy a testnevelés órákat milyen helyszíneken lehet megtartani hiányos tornatermi ellátottság esetén: ugyanis az újabb és újabb évfolyamok bekapcsolódása a mindennapi testnevelésbe az eddig elegendő tornatermet is elégtelenné teszi. Márpedig a mindennapi testnevelés hiánya nagyobb baj, mint a tornateremé. Ezért fontos, hogy minden iskolában – lehetőleg a szülők segítsége mellett – ötletesen megoldják a tornatermen kívüli hatékony, hasznos testnevelési órákat is. Az alábbiakban erre vonatkozó gondolataimat írtam össze – azzal a bizonyossággal, hogy minden iskolában van annyi kreativitás és fantázia, hogy saját lehetőségei szerint jó megoldásokat találjon.

  1. A mindennapi testnevelés iránti orvosi elvárások közt 3 olyan fontos szakmai-módszertani „újdonság” szerepel, melyre az eddigieknél nagyobb hangsúlynak kellene kerülnie, és melyek egyúttal tornaterem hiányában is végezhetők: a biomechanikailag helyes testtartást kialakító, automatizáló és fenntartó speciális mozgásanyag és a relaxáció végzéséhez egy tisztán tartott padozatú terem elegendő, melyre polifóm matracot tesznek minden tanuló részére. A néptáncot pedig heti 1 testnevelés óra keretében végezhetik a tanulók, s ehhez az iskola bármelyik tere alkalmas lehet (erre a célra üresen tartott osztályterem, más osztálytermektől távolabb eső folyosó-rész, aula, ebédlő).

  2. A szabadban játszható népi sportjátékok végzéséhez az iskola környezetében levő szabad, lehetőleg füves tér a legjobb. Így a tanulók nemcsak örömteli és a keringést jól megdolgoztató, érdekes mozgást végeznek, de még szabad levegőn is vannak, sőt a különleges játékszabályok hatására még a másokkal törődést is megélik. Ha a jellemzően egyszerű fa-eszközöket maguk vagy szüleik készítik el, akkor a közösségi élmény még fokozódik.

  3. Az iskola környezetében levő szabadtéri, lehetőleg nem aszfaltozott-betonozott terepen nemcsak futni lehet, hanem viszonylag gyors ütemben gyalogolni is, ami közben a gyerekek beszélgethetnének is – ennek még közösségteremtő hatása is van. (A „nordic walking” is egy divatos gyaloglási forma.)

  4. Az iskola folyosóin, aulájában el lehet helyezni pl. pingpong-asztalt, evezőpadot, a falnál tornakorlátot, stb. Így a gyerekek különböző adottságai miatt amúgy is szükséges különböző feladat-kijelölések is megoldhatóvá válnak.

  5. A lépcsőt kihasználva is lehet torna-feladatokat adni: nemcsak lépcsőzni lehet (ez az ízületeknek kevésbé előnyös főleg túlsúlyos gyermekek esetén), hanem a lépcső melletti korlátot is lehet használni tornaeszközként.

  6. Az erre alkalmas iskolákban iskola-kertet lehet művelni: ez azokban az időszakokban, amikor a kertben éppen tennivaló van, megfelelő testmozgást jelent úgy, hogy közben számos más, igen fontos nevelési célt is elér: az egészséges táplálkozáshoz szükséges helyi termelésre hívja fel a tanulók figyelmét (ezzel a szülőknek példát is adva), a munka becsületére nevel, a vidéki életforma és a természet megszerettetését segíti, de még biológiai ismeretek gyakorlati megszerzését is lehetővé teszi.

  7. Nagyvárosi nagy iskolákban kényszerűségből az osztályteremben is lehet testnevelést tartani (természetesen a kellő szellőztetésről gondoskodva): relaxálni a padra borulva is lehet, a padok közt felállva lehet átmozgató-lazító, tartást is javító és agyi vérkeringést is frissítő gyakorlatokat végezni, a padok körül lehet gyors-gyaloglást csinálni, a padokat-asztalokat összetolva lehet körben járva néptáncot tartani.

  8. Ha a tanulók megizzadtak, de nincs idő vagy hely a zuhanyozásra, akkor a magukkal hozott kicsi törülköző megvizezésével megtörülhetik magukat – ez is sokat segít. (De a villamos után is futunk anélkül, hogy utána zuhanyozni akarnánk!) A testnevelésről visszatérő tanulók az osztálytermet a következő óra elején kiszellőztethetik, ennek számos jó hatása nyilvánvaló.

  9. Bármilyen jó vagy kevésbé jó helyszínen is lehet eredményes, hatékony testnevelés órát tartani, ha a testnevelő a lehetőségek szerinti módszerekre a tanulókat kíváncsivá teszi, motiválja őket. A heti 5 óra mindenképpen nagyobb szerepet és hangsúlyt ad a tanulók motiválásának. Talán éppen a serdülő korosztályokban a tanulók saját ötleteinek is nagyobb teret lehet adni – ha a testnevelő kellően tudja irányítani az ötletek megszületését.

Kitartást, sok jó ötletet, sok jó közös munkát kívánok a kedves Szülőknek és Testnevelőknek a gyermekek jobb egészségét megvalósító hatékony, hasznos testneveléshez!

 

A szerzőről
Dr. Somhegyi Annamária, prevenciós igazgató, Országos Gerincgyógyászati Központ, a WHO „Schools for Health in Europe” /SHE/ Network, EMMI által kinevezett magyar nemzeti koordinátora

Szóljon hozzá Válasz megszakítása

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Keresés

Legújabb cikkek

Hogyan óvjuk meg térdünket a sérülésektől? 7 bevált módszer

28 márc 2025
No Responses.

Gerincvédő tanulói székek

14 márc 2025
No Responses.

Így szabadulhat meg a fájdalomtól

14 márc 2025
No Responses.

Partnereink

banner
banner
banner
banner

Gerinces.blog.hu

Ezek a leggyakoribb sportsérülések

01 júl 2021

5+1 érv a saját testsúlyos edzés mellett

30 jan 2020

Mi az a kyphosis?

23 jan 2020

Miért olyan népszerű a Crossfit?

16 jan 2020

7 tipp a téli sportbalestek megelőzésére

09 jan 2020

Kerülje el a karácsonyi hátfájást!

19 dec 2019

Mi az a drug holiday?

12 dec 2019

Mik azok a trigger pontok?

05 dec 2019

Beköszöntő

Tisztelt Látogató! A felnőtt lakosság mintegy nyolcvan százaléka életében legalább egyszer átélt nagy gerincfájdalmat. Ezek oka leggyakrabban a gerinc funkciója során megjelenő, valamilyen behatás által kiváltott, néhány nap után spontán is eltűnő ízületi gyulladás, de ugyanez a panasz lehet az első megjelenése akár a gerincben növekedő rosszindulatú daganatnak is.

Olvasson tovább

Gerinces Magazin

  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Munkacsoport
  • Kapcsolat

Címkefelhő

csigolya csontritkulás ct vizsgálat cukorbetegség derékfájdalom derékfájás dohányzás elhízás fájdalom fájdalomcsillapítás gerinc gerincbetegség gerinccsatorna gerincferdülés gerincfájdalom gerinckímélet gerincműtét gerincsebészet gerincsérv gerincvédelem gyermek gyógytorna hátfájás időskor iskolakezdés krónikus derékfájdalom lelki tényezők megelőzés mindennapi testnevelés mozgás mr vizsgálat munkahely nyaki gerinc porckorong porckorong kopás porckorongsérv prevenció pszichológia sport stressz szülői fórum tartáskorrekció testnevelés ágyéki gerinc életmód
Gerinces Magazin © 2012-2024 | Minden jog fenntartva.
Készítette: RAAB SOFTWARE Kft.