• A gerincről
    • Anatómia
    • Tudomány
  • Gerincbetegségek
    • Betegségek
    • Okok-tünetek
  • Diagnosztika
  • Kezelés
    • Gerincműtétek
    • Konzervatív kezelés
    • Gondozás, rehabilitáció
    • Gyógytorna
    • Pszichológia
    • Betegtájékoztatók
  • Prevenció
  • Ortopédia
  • Hírek

Javaslatok a tartáskorrekció oktatásának módszertanához

2018. április 21. 07:00
Gerinces Magazin
0
tartáskorrekció

A mobil eszközök korában minden gyermeknek szüksége van arra, hogy az iskolai testnevelésben a hatékony tartásjavítást rendszeresen végezze. A hatékony tartásjavítás megtanítása a gyerekeknek azonban néhány különleges szempont érvényesítését igényli. Ehhez kapnak a testnevelők konkrét javaslatokat egy tapasztalt gyógytornásztól.

Bármilyen témáról legyen is szó, oktatásának módszertanához egy dolgot feltétlenül tisztáznunk kell. Mi az a konkrét cél, amelynek érdekében az adott téma továbbadásra érdemes?

A Tartáskorrekció esetében a válasz roppant egyszerűnek tűnhet: erős, egészséges felnőttet igyekszünk nevelni. Célszerűbb azonban egy aprólékosabb, körültekintőbb megfogalmazás. Tekintsünk úgy a módszerre, mint egy csomagra, amelyet a tanulóévek végére meg akarunk tölteni az iskolából kikerülő fiatal számára. Mi is kerüljön hát ebbe a képzeletbeli csomagba?

  • Elméleti ismeretek /a legszükségesebb anatómiai- és biomechanikai tudnivalók/ gyakorlati megtapasztalása, átélése
  • a gyakorlatok önálló kivitelezésének képessége
  • a lehető legtökéletesebb testtudat
  • önkontroll
  • pontosság, rendszeresség, kitartás
  • pozitív mozgásélmények
  • a biomechanikailag helyes testtartás ismerete  és alkalmazása  különféle testhelyzetekben
  • gerincvédelmi ismeretek
  • egészséges életmódra való törekvés.

Mindezt hogyan érhetjük el? Legfontosabb, hogy mindig alkalmazkodjunk a gyermek életkori sajátosságaihoz. Erre a testnevelők tanulmányaik során alaposan felkészültek. Nehézséget az a tény jelenthet, hogy a tartáskorrekciós gyakorlatokat egészségügyi szakemberek, szakorvosok és gyógytornászok állították össze, és az ilyen jellegű gyakorlatok tanítása, illetve végzése más szempontok szerint történik, mint az a testnevelés órákon megszokott. Leginkább a gimnasztikai gyakorlatok végeztetéséhez hasonlítható, de ettől több lényeges ponton is eltér. Ha ezeket figyelmen kívül hagyjuk, a módszer nem éri el célját.

Melyek ezek az eltérések?

Ahogyan a célkitűzések részletezésénél is szerepel, törekszünk a saját test alapos, saját élmények által való megismerésére, a megfelelő testtudat kialakítására. / Testrészek, testtájékok elnevezése, az egyes ízületek mozgás-lehetőségeinek megtapasztalása. Az izmok feszülésének, ellazulásának megéreztetése, az izomérzések tudatosítása, az érzések szóbeli kifejezése, stb./

A tartáskorrekció gyakorlatainak végzése során a hibákat már az első észlelésnél javítjuk, a csoporton belül is megvalósítjuk az egyéni foglalkozást. Ha rendelkezésre áll, tükröt is használunk, vagy megkérjük a tanulókat egymás munkájának figyelemmel kísérésére, egészen addig, míg a megfelelő önkontroll kialakul. Váljék igénnyé a pontosság, találjunk alkalmat a dicséretre, jutalmazzuk a kitartást.

Rendkívül fontos, hogy a tartáskorrekció gyakorlatait nem ütemre kell végezni, hanem a precíz testhelyzetek türelmes betanításával, és megtartatásával. A figyelemnek erre kell irányulnia, és nem az ütemre.  A tempó pedig sohasem mehet a korrekt kivitelezés rovására!

A gyógytornászok a magyar nyelv gazdagságát is „bevetik” a célok érdekében, bátran lehet használni hasonlatokat a szemléletesség érdekében. A bemutatás alkalmazható, de bánjunk ezzel csínján. Az a fontos, hogy mindenki saját testi adottságaiból gazdálkodjon, s hozza ki azokból a lehető legjobbat. Érthető, hogy itt az utánzás nem feltétlenül célravezető, sőt sikertelenség esetén akár kudarc-élményt is kelthet a gyermekben. Mindenkinek el kell fogadnia saját magát, és a testi különbözőségeket. Senki sem nevetheti ki mások hibáit.

A testtájékok, testrészek megnevezését, az alapvető anatómiai tudnivalókat már az óvodás gyermekeknek is kitűnően meg lehet tanítani, eredendő kíváncsiságukat kihasználva. A kisiskolást már érdekli az egészség, a nagyobbakban pedig a felébredő hiúság képezi a motivációs erőt. A felsoroltakra alapozva bármely életkorban motiválhatjuk tehát a gyermekeket a tartáskorrekció megtanulására és rendszeres végzésére.

Az új ismereteket azonnal kössük össze a megfelelő gyakorlatokkal. Az újabb és újabb gyakorlatok megtanulásánál vonjuk be a lehető legtöbb érzékszervet. Diktálunk /hallás/, látjuk egymást, vagy önmagunkat a tükörben /látás/, de használunk taktilis ingereket is /tapintás/. Kezünkkel igazíthatunk, segíthetünk egy-egy mozdulatot. Az érintés ilyenkor mindig határozott és a cél érdekében történik. Felhívhatjuk a figyelmet a testet érő nyomás érzékelésére.  /Szorítsd le a derekadat, valamennyi ágyéki csigolyáddal érezd a talajt. Vagy: érezd, hogy a súly a talpad elülső részére nehezedik, stb. /

A tartáskorrekció gyakorlatait cipő nélkül kell végezni. A talp bőrének receptorai számos olyan ingerületet, értékes információt továbbítanak a központi idegrendszer felé, amely a megfelelő testtartásért felelős izmokat automatikusan működésbe hozza. Így csukott szemmel is képesek vagyunk helyzetérzékelésre, egyensúlyunk megőrzésére. Ezt a jelzőrendszert sajnos a tornacipő felhúzásával gyakorlatilag kiiktatjuk. Zokniban, vagy mezítláb összeköthetjük a gyakorlást a lábboltozatot tartó izmok erősítésével. Például az álló gyakorlatok végzése közben bekarmoljuk a lábujjakat és a külső talpszélre nehezedünk. Néhány gyakorlatot lábujjra emelkedve végeztethetünk. Ilyenkor testtartásért felelős izmaink még nagyobb feladatot kapnak, sokkal több izomrost működése indul be az egyensúly megőrzése érdekében, mint más körülmények között.

A légzés gyakorlatvégzés közben legyen egyenletes, soha ne engedjük a belélegzett levegő visszatartását, ezt a préselő légzést kerülnünk kell. Ahol adott a lehetőség, légzésszinkronnal végezzük a gyakorlatot. Orron keresztül lélegezzünk be, mert így a beszívott levegő megfelelően tiszta és párás lesz. Nyitott szájjal belégzés ne történjen. A kilégzés már történhet szájon keresztül.

A helyes testtartás kulcsa a medence középállása, ezért a tartáskorrekció kulcsgyakorlata a medencebillentés. Helyezzük középpontba betanítását. Látható, érezhető elmozdulásra törekedjünk, pontosan meghatározva a feszítendő izomcsoportokat. Egy olyan utasítás kihagyása például, hogy a farizom legalsó, combhoz közeli rostjai is dolgozzanak a medence hátrabillentésénél, már elegendő ahhoz, hogy ne a kívánt módon jöjjön létre a mozdulat. Ráadásul éppen ez az az apró részlet, amely elősegíti olyan rejtett izomcsoport működését, és működésének megéreztetését, mint a medencefenék izomzata.  Ha elsajátították a medence helyes tartását, gyakoroltassuk be azt az alapvető mozgásszervi funkciók /állás, járás, ülés légzés, munkavégzés/ esetében is.

Kössük össze az elméletet a gyakorlattal, beszéljünk a csigolyák közti porckorongokról, és azok anyagcseréjéről. Magyarázzuk el, milyen gyakorlatok, testhelyzetek, mozgások segítik, és melyek akadályozzák a csigolyák közti porckorongok sajátos, diffúzió útján való táplálkozását. Amikor egy gyakorlat végzése során a porckorongokra nehezedő nyomás hosszan érvényesül, az kifejezetten gátolja annak táplálkozását, nedvességtartalma csökken, sérülékenyebbé válik. Elsősorban statikus gyakorlatoknál, súllyal való terheléseknél következik be ez az állapot. A tartós ülésnél is hasonló terhelésnek vannak kitéve a porckorongok, ha helytelen testtartásban, mozdulatlanul ülünk. Ezzel szemben a dinamikus gyakorlatoknál, amelyeket biomechanikailag korrekt módon hajtunk végre, váltakozó nyomás-ellazulás érvényesül, amely kedvez a porckorongok sajátos anyagcseréjének.

Szerezzünk ismereteket a gerincvédelem, gerinciskola fogalmáról, módjairól, és építsük be a testnevelés órák anyagába. A helyes teheremelés megtanítása hasznos lehet a tornaszerek /pad, ugrószekrény, stb. / mozgatásánál. Ha magunk is elsajátítottuk a preventív szemléletmódot, építsük be ezt a testnevelés órán alkalmazott gyakorlatokba, sporttevékenységekbe. Törekedjünk arra, hogy az elsajátított technikák gyakori ismétlés által automatikussá váljanak.

Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy helytelen szokásaink, ülő életmódunk hogyan borítja fel az optimális testtartáshoz szükséges, kényes izomegyensúlyt. Jó példa erre a csípő hajlító izomzatának szinte általánossá vált, és már kora gyermekkorban tapasztalható megrövidülése. Mutassunk rá, hogy nem egy -testnevelés órán általánosan alkalmazott-  gyakorlat fokozhatja ezt a rövidülést.  Mondjuk el, milyen előnyökkel jár ezek mellőzése a továbbiakban.  Az izomcsoport helyesen végzett nyújtását szemléltetve beszéljünk arról, hogy a tartós nyújthatóságot csak rendszeres, és a test egész hossznövekedése alatt módszeresen végzett gyakorlással érhetjük el, a Tartáskorrekció szabályai szerint. Tegyük világossá, hogy csak a medence helyes dőlésszögének beállításával akadályozhatjuk meg ezen izomcsoport túlterhelését.

Ismertessük a túlterhelés és alulterhelés fogalmát. Mondjuk el, hogy a kettő közti helyes középút nem csupán mennyiségi fogalom! A megoldás a helyes ízületkímélő terhelési módok megtanítása, tehát az optimális terhelés elsősorban minőségi kérdés.

A 12 gyakorlatból álló tesztet használjuk saját munkánk eredményességének mérésére.  Ismételt teszt esetén mindig dicsérjük meg a pozitív irányba való elmozdulást. Használjuk fel a teszt gyakorlatait a saját test megismerésére, magyarázzuk el, miként mérhető önvizsgálattal a testtartásért felelős izmok állapota. Mutassunk rá, hogy a felismert hiba egyben a gyakorolni valót is meghatározza. Így a módszer egy életen át szolgálhat. Természetesen csak akkor, ha munkánk korrekt és meggyőző volt az elmélet és a gyakorlat szintjén is.

Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy ha saját testünknek urává válunk, esztétikus, harmonikus lesz a megjelenésünk, mozgásunk. Használjuk ki a serdülőkorban amúgy is fokozódó hiúságot a gyermekek ösztönzésére. Legyen házi feladat a helyes állás tükör előtt való gyakorlása. Ne fukarkodjunk a dicsérettel, ha pozitív változást észlelünk a tartásban, fejlődést a gyakorlatok kivitelezésében.

Fontos, hogy a testnevelő tanár motivált legyen a Tartáskorrekció végeztetésében. A mindennapos testnevelés bevezetésének épp a jobb egészségi állapot elérése és megőrzése a legfontosabb célja, ezért egyre nagyobb figyelem irányul a testnevelők egészségfejlesztő törekvéseire. Egyelőre számukra az elismertség, a hírnév egyértelműen csak sportolók, élsportolók kinevelésével, sikeres csapatjátékosok edzésével érhető el. Márpedig legalább ugyanannyira nemes cél lehet egy egészséges fiatal generáció felnevelése. A testi egészség még a XXI. században is meghatározza a felnőtt életben való helytállást, boldogulást. Fegyelmezett, mozgást kedvelő, ép mozgásszervekkel rendelkező fiataloknak „áll a világ”.  A mindennapos testnevelés bevezetésével talán elérkezik az az idő, amikor egy-egy lelkesen és alaposan dolgozó pedagógus keze nyomán kiemelkedő testi-lelki munícióval felvértezett fiatalok emlegetik majd hálával testnevelőiket, s erre a szakma is felfigyel.

Tapasztalataim szerint a tartáskorrekciós mozgásanyag testnevelő tanároknak való oktatásakor hasznos és tanulságos a tesztgyakorlatok elvégeztetése a képzésben résztvevőkkel. A teszt kiértékelése komoly meglepetéseket okozhat. Az értékelést egy-egy személynél többen is végezzék el, egymástól függetlenül. Ha különbség adódik a pontszámban, keressük meg annak okát. A pontosság, alaposság az értékelésben elengedhetetlen. Az apró részletek itt is rendkívül fontosak. Inkorrekt értékeléssel saját magunkat csapjuk be.

A tanárok felkészítésében az anatómiai és biomechanikai ismeretek célirányos felfrissítése szükséges. Az elméletet érdemes mielőbb gyakorlattal kiegészíteni. Így megéreztethetjük, milyen előnyökkel jár emelés közben a teherkar rövidítése, az ágyéki gerincszakasz stabilizálása, vagy a hordozni kívánt tárgy súlypontunkhoz való közelítése. Beszéljünk a mély, felszínen nem látható izmaink szerepéről, s azok gyermekkorban való foglalkoztatásáról. Ha ezek erősítése nem történik meg a kellő időben, a Tartáskorrekció gyakorlatai által, akkor pusztán az, hogy a későbbiekben „rápakolunk” a testre egy mutatós, és súlyos felszínes réteget, már önmagában is túlterhelést okozhat, a testtartást tovább rontva. Olyan ez, mintha egy drótból hajlított, gyenge vállfára súlyos irhabundát akasztanánk.

Vegyünk időnként górcső alá egy-egy testnevelés órán általánosan alkalmazott gyakorlatot, és vizsgáljuk meg azt a Tartáskorrekció szemszögéből. Elemezzük, mely izmok dolgoznak, melyek nyúlnak túl a gyakorlat közben. Helyezzük magunk elé a Tartáskorrekció tónusos és fázisos izmok tulajdonságait tartalmazó táblázatát, és győződjünk meg arról, hogy az adott gyakorlat megfelel-e a Tartáskorrekció szempontjainak. Ne rontsuk tovább az életmódunk miatt többnyire amúgy is megbomlott, kényes izomegyensúlyt. Helyezzük az ésszerűség szolgálatába a testnevelés órák gyakorlatanyagát!

A testnevelők a speciális gyakorlatok végzése közben érzékelik azt, hogy ezeket nem lehet a testnevelés órán szokásos módon betanítani. Nem lehet elspórolni egyetlen fontos információt sem, a legapróbb hiba is elég lehet ahhoz, hogy a kívánt cél meghiúsuljon. Mint mondani szokás, „az ördög a részletekben rejlik”. Lényeges az egy-egy mozdulatnál jelentkező érzések tudatosítása. Mely izomcsoport dolgozik, feszül, melyek maradnak lazák?  A fölösleges feszüléseket, amelyek különösen a betanulási szakaszban jellemzőek, le kell építeni. Érezni kell, hol történik az elmozdulás, hogyan kell lélegezni a mozgás végzése közben. Nagyon fontos, hogy egy kitartott helyzetnél, amikor az izom tartósan izometriásan működik, a légzés egyenletes maradjon, ne következzen be préselés. A hibákat folyamatosan, egyénenként szükséges javítani, megoldva a csoporton belül is az egyéni foglalkozást.

A tartáskorrekció mozgásanyagának az adott órára jutó részét az óra elejére, a bemelegítő részbe érdemes beépíteni. A bemelegítés további része, és a testnevelés óra egésze is feleljen meg a tartáskorrekció elveinek. Ezáltal érvényesülhet a gerinc- és ízületvédelem a testnevelés oktatásában. A mai gyermekeknek, fiataloknak egyre nagyobb szükségük van erre, hiszen életmódjuk, szokásaik /mozgásszegénység, „kütyüzés”, stb./ veszélyeztetik mozgásszerveik épségét, egészségét.

Mivel a tartáskorrekciós mozgásanyagnak mindig csak egy kis részét kell elvégeztetni az adott testnevelés órán /az egy-egy testtájat fejlesztő célgyakorlatokat/, ismétlésre körülbelül 10 óránként kerül sor. A gyermekek számára így nem válik unalmassá, egyhangúvá a tartáskorrekciós 10 perc.

A Tartáskorrekció gyakorlatsora zseniálisan lényegre- és célratörő. Meggyőződésem, hogy a testnevelő saját munkáját is könnyíteni fogja a Tartáskorrekció beiktatása az órák menetébe. Rövid idő elteltével olyan mértékű tudatosságot eredményez a gyermekek mozgásában, amelyre könnyen épül rá az egyén magasabb szintű mozgáskultúrája, vagy akár egyes sportágak speciális mozgásanyaga is.

A testnevelő tanár kifejezetten kellemes élményt adhat a tanulóknak, ha minden alkalommal biztosítja azt a mozgásélményt, amelyet a tartáskorrekció képes nyújtani. Az izomérzések, a feszülés, megnyúlás érzésének megtapasztalása, a tudatosság fokozódása magabiztosságot kölcsönöz a fiataloknak. Az állandó figyelem fenntartása, a jelentkező érzések tudatosítása, és szóbeli kifejezése a tanár feladata.

Ha a tudatosság elér egy megfelelő szintet a mozgásban, és automatizálódott a helyes tartás, lehetőség nyílik a különféle tornaeszközök használatára. Színesíti és izgalmasabbá teheti az órát, de mindenkor meg kell felelnie a tartáskorrekció alapelveinek. Mindennapos testnevelés keretében a láb izmainak erősítésével is kiegészülhet a tartáskorrekció mozgásanyaga.

Véleményem szerint a Tartáskorrekció 12 gyakorlatból álló tesztjének pontszáma nem befolyásolhatja a tanulók érdemjegyét. Igazságtalan lenne osztályzattal értékelni olyan eltéréseket, amelyek nemegyszer valamilyen veleszületett okból, mozgásszerveket érintő elváltozásból, vagy tartáshibából származnak. Annál inkább beszámíthat az érdemjegybe a szorgalom, vagy ismételt teszt elvégzésénél a kitartó munkával megvalósult jobb eredmény. Ugyanezt képviseli a testnevelők által kötelezően végzendő Netfit teszt értékelése is.

Tapasztalataimat határon túli magyar testnevelő tanárok oktatásával szereztem. Tartottam 15 fős csoportoknak 40 órás tartáskorrekciós tanfolyamokat, és ismertettem nyári továbbképzéseken 6-8 órában a tudnivalókat. A 40 órás tanfolyam tartása ideálisnak bizonyult. A Tartáskorrekció lényege az elmélet és gyakorlat szintjén is átadható ilyen óraszámban. Volt bőven idő a felmerülő kérdések megvitatására. Elemeztük, hogy a testnevelés órán az egyes izomcsoportok foglalkoztatására, erősítésére alkalmazott gyakorlatok a tartáskorrekció elveinek megfelelnek-e. Megbeszéltük, milyen ízületkímélő helyzetekben történhet a gyakorlás, valamint a teher emelése, hordása.

Sikeresen kialakult a testnevelőkben az a szemléletmód, amely alkalmassá tette őket a tartáshibák felismerésére.  Örömmel fogadták azt a módszert, amellyel ezeket meg lehet előzni.

Legfontosabbnak azt tartom, hogy a cél ne egyszerűen a módszer, hanem a SZEMLÉLET átadása legyen!

Megjegyzés:

A módszer, amellyel a Tartáskorrekciót a szaktanároknak oktatjuk, s az, ahogyan a testnevelés órán a tanulóknak átadjuk, írásomban nem különül el élesen egymástól. Ha a szaktanár saját tanulási élményeket, és a saját testével, mozgásával gyakorlati tapasztalatokat szerez, sokkal hitelesebben képes majd ezeket továbbítani diákjainak. Segíti majd őt a megfelelő szavak, eszközök, módszerek megtalálásában. Felelősségük óriási, kezükbe kaptak egy hatékony prevenciós módszert, s bár az eredmény nem azonnal, látványos formában mutatkozik meg, kitartásuk előbb-utóbb meghozza a gyümölcsét.

Dr Lúczi Józsefné

okleveles gyógytornász

Gyula, 2018.április 12.

A szerzőről
Gerinces Magazin

Szóljon hozzá Válasz megszakítása

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Keresés

Legújabb cikkek

Hogyan óvjuk meg térdünket a sérülésektől? 7 bevált módszer

28 márc 2025
No Responses.

Gerincvédő tanulói székek

14 márc 2025
No Responses.

Így szabadulhat meg a fájdalomtól

14 márc 2025
No Responses.

Partnereink

banner
banner
banner
banner

Gerinces.blog.hu

Ezek a leggyakoribb sportsérülések

01 júl 2021

5+1 érv a saját testsúlyos edzés mellett

30 jan 2020

Mi az a kyphosis?

23 jan 2020

Miért olyan népszerű a Crossfit?

16 jan 2020

7 tipp a téli sportbalestek megelőzésére

09 jan 2020

Kerülje el a karácsonyi hátfájást!

19 dec 2019

Mi az a drug holiday?

12 dec 2019

Mik azok a trigger pontok?

05 dec 2019

Beköszöntő

Tisztelt Látogató! A felnőtt lakosság mintegy nyolcvan százaléka életében legalább egyszer átélt nagy gerincfájdalmat. Ezek oka leggyakrabban a gerinc funkciója során megjelenő, valamilyen behatás által kiváltott, néhány nap után spontán is eltűnő ízületi gyulladás, de ugyanez a panasz lehet az első megjelenése akár a gerincben növekedő rosszindulatú daganatnak is.

Olvasson tovább

Gerinces Magazin

  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Munkacsoport
  • Kapcsolat

Címkefelhő

csigolya csontritkulás ct vizsgálat cukorbetegség derékfájdalom derékfájás dohányzás elhízás fájdalom fájdalomcsillapítás gerinc gerincbetegség gerinccsatorna gerincferdülés gerincfájdalom gerinckímélet gerincműtét gerincsebészet gerincsérv gerincvédelem gyermek gyógytorna hátfájás időskor iskolakezdés krónikus derékfájdalom lelki tényezők megelőzés mindennapi testnevelés mozgás mr vizsgálat munkahely nyaki gerinc porckorong porckorong kopás porckorongsérv prevenció pszichológia sport stressz szülői fórum tartáskorrekció testnevelés ágyéki gerinc életmód
Gerinces Magazin © 2012-2024 | Minden jog fenntartva.
Készítette: RAAB SOFTWARE Kft.