Gerincműtét esetén szoros összefüggés van a páciensi elvárások és a műtét eredménye között. A pozitívabb elvárások jobb eredményhez, nagyobb elégedettséghez vezetnek.
Ma már széles körben elfogadott tény, hogy degeneratív gerincbetegségek esetében – amennyiben műtéti kezelés szükséges – a műtét kimenetelét a páciens tünetein, a szakorvosi kivizsgálás és a képalkotó vizsgálatok eredményén túl több más tényező is képes befolyásolni. Ebben a cikkben ezen tényezők közül a páciens elvárásainak hatását járjuk körbe a nemzetközi szakirodalom alapján.
Hogyan mérjük a gerincműtét sikerességét?
Bármilyen műtéti beavatkozás, így egy gerincműtét sikerességét is többféleképpen lehet mérni. A munkába való visszatérés, a fájdalom csökkenése, a funkcionális kapacitás változása, a páciens életminőségének javulása mind lehetnek eredményességi indikátorok. Ezek mellett egyre gyakrabban használják a páciens műtéttel való elégedettségét sőt, néhány kutató amellett érvel, hogy ez talán a legfontosabb mérhető dimenzió a műtéti kimenetelt illetően.
Hogyan hatnak a páciens elvárásai a gerincműtét sikerességére?
A gerincgyógyászat területén dolgozók többsége talán egyetért abban, hogy a páciens elvárásai, nyílt vagy rejtett motivációi a műtéttel kapcsolatban hatással lehetnek a műtét eredményére rövid és hosszútávon egyaránt. Hogy ezek az elvárás-hatások milyen módon érvényesülnek, már korántsem ilyen könnyen megválaszolható kérdés. A tudományos kutatások jelenleg csupán az egyértelműen jelen lévő, szoros összefüggéseket képesek kimutatni, a hatótényezők és maguk a hatásmechanizmusok jelenleg multidiszciplináris kutatások tárgyát képezik.
A pszichoneuroimmunológia és a pszichoneuroendokrinológia több olyan folyamatot írt le korábban, amelyek világosan kimutatták, hogy a hangulati állapot (különösen a negatív affektus) képes a szervezetben patogén folyamattá alakulni. A témával foglalkozók ebből kiindulva azt tartják valószínűnek, hogy a műtéttel kapcsolatos elvárások egyrészt fiziológiás reakciókat indítanak be, másrészt megváltoztatják a betegség és a panaszok észlelését azáltal, hogy bizonyos élmények (például a fájdalom) intenzitását felnagyítják, míg másokat (például a terhelhetőség növekedését a rehabilitáció során) a páciens egyszerűen figyelmen kívül hagy, vagy jelentőségét csökkenti.
Hogyan függ össze a páciensi elvárás a gerincműtéttel való elégedettséggel?
Porckorongsérv-eltávolítást és idegfelszabadítást célzó műtéteken átesett páciensek esetében több kutatás egybehangzó eredménye azt mutatja, hogy a műtéttel kapcsolatos elvárások nem állnak összefüggésben a műtét után jelzett fájdalom mértékével, sem pedig a funkcionális kapacitás változásával. Más a helyzet azonban a műtéttel való elégedettséggel. Az eredmények alapján kijelenthető, hogy akinek pozitív, de reális elvárásai vannak a műtét kimenetelét illetően, az elégedettebb lesz a beavatkozással mind közvetlenül, mind évekkel a műtét után.
Elsőre azt gondolhatnánk, hogy akinek alacsonyabbak az elvárásai, az könnyebben lesz elégedett a műtéttel, a kutatási eredmények azonban mást mutatnak. Magyarországi adat erre vonatkozóan nem áll rendelkezésre, japán és kanadai vizsgálatok azonban egyértelműen kimutatták, hogy porckorongsérv műtétek esetében a pozitívabb elvárások egyértelműen pozitívabb megítéléssel társulnak. Ezek a kutatások azt is kimutatták, hogy az idegfelszabadítást célzó műtétekre jelölt páciensek jellemzően irreális elvárásokkal rendelkeztek a műtét kimenetelére vonatkozóan, így esetükben ez az összefüggés csak azoknál volt megfigyelhető, akik utólag úgy nyilatkoztak, hogy a műtéttel kapcsolatos elvárásaik teljesültek.
Pozitívabb elvárás = pozitívabb eredmény
Összefoglalásképpen kijelenthető, hogy amennyiben egy gerincműtét sikerességét a páciens elégedettségén keresztül vizsgáljuk, egyértelmű és szoros összefüggés mutatkozik a beavatkozással kapcsolatos elvárások és annak eredménye között. Azaz, a pozitív elvárások jobb eredményre, nagyobb elégedettségre vezetnek. Ez fordítva is igaz, aki arra számít, hogy a műtét nem fog állapotán érdemben javítani, az kevésbé lesz elégedett a műtéttel.
Figyelemre méltó tény az is, hogy ez az összefüggés nagyban függ attól, mennyire reálisak a páciens elvárásai, ami betegcsoportonként nagymértékben eltérő lehet.
Részben ezen kutatási eredmények által megalapozottan, az Országos Gerincgyógyászati Központban az intézet Pszichológiai Ambulanciájának munkatársai több, mint öt éve segítik a műtétre készülő pácienseket többek között abban, hogy a tervezett beavatkozással kapcsolatban optimista, ugyanakkor reális elvárásokat tudjanak megfogalmazni a minél jobb eredmény elérése érdekében. Emellett pedig segítséget nyújtanak a műtéttől való félelem leküzdésében.
Irodalomjegyzék:
Lutz, G.K. et al. (1999). The Relation Between Expectations and Outcomes in Surgery for Sciatica. J. Gen.Intern. Med. 14. pp. 740-744
Mondloch, V.M. (2001). Does how you do depend on how you think you’ll do?A systematic review of the evidence for a relation between patients’ recovery expectations and health outcomes. JAMC 165 (2) pp.174-179.
Rönnberg, K. et al. (2007). Patients’ satisfaction With Provided Care/Information and Expectations on Clinical Outcome After Lumbar Disc Herniation Surgery. Spine 32(2) pp256-261.
Toyone, T. et al. (2005). Patients’ Expectations and satisfaction in Lumbar Spine Surgery. Spine 30(23) pp 2689-2694
Mannion, A.F. et al. (2009). Great Expectations. Spine 34(15). pp 1590-1599