Annak érdekében, hogy a mai világ körülményeihez igazodva segíthessük az Önök munkáját a hatékony tartásjavítás végzésében, feltesszük a www.gerinces.hu honlapra a Tartáskorrekció I-II-III filmet, valamint a mozgásanyagot írásban és rajzokban bemutató kiadványt is.
Így (a regisztrációt követően) Önök letölthetik a filmet és a kiadványt, és ezek segítségével autodidakta módon, vagyis önálló tanulással elsajátíthatják a biomechanikailag helyes testtartás kialakítását, fenntartását és automatizálását szolgáló mozgásanyagot.
Mivel a gyakorlatok pontatlan végzése a gerincre káros lehet, ezért mielőtt tanítványain alkalmazni kezdik, feltétlenül szükséges, hogy előbb saját testükön gyakorolják be a pontos kivitelezést és tudatosítsák magukban a helyes és a hibás végzés közti különbséget. Kérjük, hogy csak ezt követően lássanak hozzá a gyermekekkel, tanulókkal végzendő munkához. Ehhez a munkához további fontos információkat olvashatnak az ide kapcsolódó mellékletben.
Sok sikert kívánunk Önöknek és a tanítványaiknak!
Budapest, 2014. január 13.
Dr. Somhegyi Annamária Ph.D.
a Magyar Gerincgyógyászati Társaság elnöke
A videókat innen tudják elérni:
A Tartáskorrekció c. könyv pedig ide kattintva olvasható: TARTÁSKORREKCIÓ 4 kiadás BEL-14-01-16
Rövid, könnyen áttekinthető rajzok a Tartáskorrekció anyagából
Hortobágyi Antalné, a Vitéz János Katolikus Tanítóképző Főiskola (2501 Esztergom, Majer u. 1-3., tel: 06-33-413-699) testnevelés tanszékének tanszékvezető tanára a Magyar Gerincgyógyászati Társaság tartásjavító mozgásanyagából rövid, könnyen áttekinthető vázlat-rajzot készített, melyen a 12 tesztgyakorlat és a hozzájuk tartozó előkészítő, fejlesztő gyakorlatok is szerepelnek.
Az ügyes rajzot a szerző engedélyével abból a célból tesszük közzé, hogy minél több kedves testnevelő pedagógus munkáját könnyítse.
A rajzok emlékeztetőül szolgálnak, kérjük, hogy aki nem ismeri a gyakorlatok pontos kivitelezésének módját, ne alkalmazza, amíg meg nem érezte saját testén a helyes és helytelen kivitelezés közti különbségeket.
A tartásjavító mozgásanyag rajzos vázlatai innen elérhetőek: Hortobágyi Kati rajza-2002-06-18
A Tartáskorrekció mozgásanyaga – táblázatos formában
Milinte Bea és Kulman Miklós, testnevelő tanári konzulenseink fontosnak tartották, hogy a testnevelő pedagógusok tanórákra bontott táblázatos formában is megkapják a „Tartáskorrekció” mozgásanyagát, ezért a mozgásanyag szerzőivel, dr. Feszthammer Artúrné, dr. Darabosné Tim Irma és Tóthné Steinhausz Viktória gyógytornász tanárnőkkel együttműködve ezt el is készítették – köszönet érte Mindannyiuknak! A táblázatot itt találhatják meg az érdeklődő pedagógusok. Tartáskorrekció táblázatban ábrákkal 2014-04-08
Tájékoztatjuk az iskolákat akkreditált pedagógus-továbbképző programunkról, mely segítségével a testnevelő pedagógusok elsajátíthatják a biomechanikailag helyes testtartás kialakítását, automatizálását és fenntartását szolgáló mozgásanyag pontos és hatásos végzését.
A Tájékoztató innen letölthető: Biomech testtartás tf összefoglalása-14-05-02
Melléklet:
A biomechanikailag helyes testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló speciális gyakorlatanyag alkalmazása a testnevelésben minden tanuló részére
A biomechanikailag helyes testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló olyan speciális gyakorlatanyag rendszeres alkalmazása szükséges a testnevelésben a gimnasztika részeként minden tanuló részére (tehát minden évfolyamon), mely a medence középállását és a testtartásért felelős izmok egyensúlyát (=a testtartásért felelős összes izomcsoport kellően erős és kellően nyújtható állapotát) állítja középpontba.
A rendszeres alkalmazás azt jelenti, hogy minden testnevelés órán a gimnasztika részeként meg kell éreztetni a helyes testtartást, majd testtájanként kell végighaladni a teljes mozgásanyagon: az 1. órán 1. testtáj testtartásért felelős izmainak erősítő és nyújtó gyakorlatait kell végezni; a következő órán a helyes testtartás megéreztetése után a 2. testtáj testtartásért felelős izmainak erősítő és nyújtó gyakorlatait kell végezni, és így tovább (10 testtájra tagolódik a testtartásért felelős összes izomcsoport erejét és nyújthatóságát fejlesztő gyakorlatanyag). Ezután újra az 1. testtáj gyakorlatai jönnek sorra, és így tovább a tanév végéig. Így érjük el, hogy minden testtartásért felelős izomcsoport erősítését és nyújtását hatékonyan végezzük. A hatékonyság másik fontos kritériuma, hogy precízen kell végezni a gyakorlatokat, vagyis a kiindulási és véghelyzeteket pontosan be kell tartani, máskülönben a gyakorlatok értelmetlenek vagy esetleg még károsak is lehetnek (nyújtani csak akkor lehet eredményesen, ha az izom eredési és tapadási helye közt az ízület nyújtott helyzetben van; a medence középhelyzetben történő stabilizálása nélkül végzett erőkifejtés az ágyéki gerincen káros nyíróerőket ébreszt). A gyakorlatok pontos végrehajtása a működő izmokra figyelve történjen. A mozgásanyag megtanítását a medence középhelyzetének megéreztetésével kell kezdeni álló, ülő, háton és hason fekvő testhelyzetben, és ha ez már jól megy, akkor lehet végigmenni a gyakorlatanyagon a fent írtak szerint.
A lábizmok erősítése is fontos a helyes testtartás szempontjából, ezért ezeket is tartalmaznia kell a gimnasztikának. Az élet későbbi szakaszában válik majd fontossá, hogy a tartáskorrekció medencére és medencefenékre ható gyakorlatai az inkontinencia megelőzését is szolgálják.
A biomechanikailag helyes testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló speciális gyakorlatanyag mindegyik korosztályban azonos. Különbségnek abban kell lennie, hogy a pedagógus milyen módon motiválja a tanulókat és milyen szóhasználattal tanítja meg nekik az egyes testhelyzeteket és izomérzéseket. Felsőbb évfolyamokon a tanulók önmaguk is értékelhetik a gyakorlatok pontos vagy hibás végzését, és korrigálhatják egymást is.
A helyesen végzett tartásjavító gyakorlatok a feszes izmok nyúlása, a gyenge izmok működtetése közben kellemes izomérzéseket okoznak, s ezen izomérzések tudatos megélése a hatást is, valamint a testtudat fejlődését is elősegíti.
A gerinc- és ízületvédelem szabályainak betartása a testnevelési tananyag egészében szükséges, tehát pl. az egyéb gimnasztikai gyakorlatok, fittségmérés, testépítés közben is.
Mindez része a Nemzeti Alaptantervnek (NAT) 2003 óta, a kerettanterveknek 2004 óta, de a 2012-ben megújult NAT-ban és kerettantervben is kiválóan szerepel. A köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 87. §. a szakmai segítés és ellenőrzés rendjének újraépítését is tartalmazza. Ez jelentős lökést adhat annak, hogy a jól végzett tartásjavításban minden tanuló részesülhessen.
Budapest, 2014. január 13.
Dr. Somhegyi Annamária Ph.D.
„A TARTÁSKORREKCIÓ c. kiadvány 2003-ban megjelent negyedik, utolsó kiadásának 37. és 38. oldalán található email-címek megváltoztak azóta, és a testnevelők által beküldött izomtesztek begépelésére és feldolgozására vonatkozó akkori felajánlást sem tudjuk már teljesíteni.”