Írásunk a Lelki Egészség Világnapja kapcsán hívja fel a figyelmet a mentális egészség megtartásának központi szerepére, illetve a meglévő mentális betegség gyógyítására, gondozására.
A lelki egészség megtartása népegészségügyi kérdés is – miszerint meg kell tenni mindent annak érdekében, hogy az egészséget megőrizzük, a betegséget megelőzzük.
Hogy miért annyira lényeges a lelki egészség megtartása?
Mert a lelki egészség a testi egészség legfontosabb alapja.
Írásunkkal ezt igyekszünk elfogadtatni, e miatt tárgyaljuk, mi az, ami gátolja és mi az, ami segíti lelki egészségünk megtartását napjainkban, majd röviden ismertetjük a legjelentősebb lelki gondozói iskolákat is.
Témánk különösen nagy szerepet játszik a modern korban, amikor egyre többet lehet a lelki betegségekről, a krónikus stresszről, a depresszióról, az öngyilkossági fenyegetettségről hallani. A bennünket körülvevő „lelki otthontalanság” életünk betegsége.
Ma teljes joggal beszélhetünk az egészségügy kríziséről Magyarországon, ezért kulcsfontosságú, hogy rávilágítsunk az életvitel, életmód (pédául a táplálkozás, a hely ahol élünk, az éghajlat, a pihenés) elemi szerepére, amely szempontok figyelembe vételével sokat javíthatunk egészségi állapotunkon, mind szellemi (lelki), mind testi szinten. Az ellenségesség, a rivalizálás, a munkahelyi bizonytalanság, a rossz munkahelyi légkör, családi konfliktusok, a kikapcsolódás hiánya mind-mind veszélyeztető tényezők az egészség romlását illetőleg. Ami segít: erős társas kapcsolatok, bizalom, (vallási) csoporthoz való tartozás, de főleg az élet értelmébe vetett hit. (Erről lásd korábbi írásunkat: Hogyan kell keresni a tartalmat és az értelmet?)
A hit, a közösség, a család szerepe meghatározó az életünkben. Egy felmérés szerint, amelyet coronaria bypass műtéten átesetek körében végeztek azoknak, akiknek van vallásos hitük, és támogató szeretet veszi őket körül tizennégyszeres a túlélési esélyük azokhoz képest, akik nem rendelkeznek a fentiekkel.
Bárczi Gusztáv, neves orvos, gyógypedagógus idézetével zárnám a gondolatot, miszerint:
„Szeresd egészségedet, mert ez a jelen.
Védd a kisgyermek egészségét, mert ő a jövő.
Őrizd szüleid egészségét!
Mert a múlton épül föl a jelen és a jövő.”
Lelki gondozói iskolák bemutatása
Jung analitikus pszichológiája
A lelkigondozói szempontokat figyelembe véve talán C. G. Jung analitikus lélektana a legmeghatározóbb. Carl Gustav Jung 1875-ben Kessewilben, Svájcban született és 1961-ben halt meg, Ő az analitikus pszichológia megteremtője.
Freud (Freud, Sigmund (1856-1939) Osztrák idegorvos és pszichiáter, a mélylélektan irányzat megteremtője. Elmélete a pszichoanalízis néven vált ismerte. Jelentős felfedezése – a tudatalatti befolyása a tudatra – túlzott jelentőséget tulajdonított az ember ösztönéletének. Követői a freudisták, sok tekintetben korrigálták megállapításait, tanítványa, Adler kortársa volt.
Mondhatjuk, hogy C.G. Jung a világ legnagyobb valláspszichológusa volt.
Jung terápiájának célja a „Selbst-wendung”, azaz páciensének hozzásegítése ahhoz, hogy az legyen, aki. Továbbá az inviduáció, az egyéniséggé válás elősegítése. Ez az inviduáció azonban másokért van.
Viktor Frankl iskolája
Viktor Emil Frankl (1905-1997) orvos, filozófus, a harmadik bécsi pszichoterápiás irányzat, vagyis a logoterápia és egzisztenciaanalízis megalapítója.
Frankl 1997-ben, kilencvenkét esztendősen hunyt el Bécsben.
Hosszú életének szinte az utolsó napjáig tanított. Utolsó előadását kilencvenegy évesen tartotta meg. Hallgatói szerint megnyilvánulásaira az elmondottak mély nyomot hagyó hatásán kívül szuggesztív, magával ragadó előadásmódja volt jellemző.
A Neki feltett „kérdésre” Viktor Frankl megadta a maga „válaszát”: „… soha nem az a lényeges, hogy mi mit várunk el az élettől, ennél sokkal fontosabb: mit vár el tőlünk az élet!”
Mindannyiunk érdeke, hogy visszhangja ne haljon el.
Carl Rogers személyközpontú beszélgetés terápiája
Carl Rogers (1902-1987) 1920 körül kezdett teológiai tanulmányokba és 1926-tól foglalkozott pszichológiával, 1940 körül kezdte el kidolgozni a segítő kapcsolat és tanácsadás lélektanára vonatkozó elméletét.
Rogers tanításának központjában nem maga a betegség, kórkép áll, hanem a szenvedő személy. Az az élmény, hogy „elfogadnak”, egyedülálló és biztonságot nyújtó tapasztalat az egyén számára. [1]
Irodalom
Kopp Mária: Összefogás a Depresszió Ellen, Kézikönyv a segítő foglalkozásúak számára kötet, Semmelweis Kiadó, Budapest,2007
Egri László: A teljes ember szolgálatában (Új Ember,2012.12.02.)
Török Endre: Ki a szabad?
Forrás
[1] Vö. Gyökössy Endre: Magunkról magunknak Szent Gellért Kiadó és Nyomda Budapest 10. kiadás
[1] Dr. Tringer László: A Gyógyító beszélgetés, HIETE, Budapest, 1998, 5-22 old.