• A gerincről
    • Anatómia
    • Tudomány
  • Gerincbetegségek
    • Betegségek
    • Okok-tünetek
  • Diagnosztika
  • Kezelés
    • Gerincműtétek
    • Konzervatív kezelés
    • Gondozás, rehabilitáció
    • Gyógytorna
    • Pszichológia
    • Betegtájékoztatók
  • Prevenció
  • Ortopédia
  • Hírek

Programszerű megelőzéssel az egészséges életért

2012. november 30. 08:00
dr. Somhegyi Annamária
0
megelőzés

A Magyar Gerincgyógyászati Társaság 1995-ben indított iskolai prevenciós programja most is időszerű, mivel a köznevelés mostani megújulása az eddigieknél jobban segíti elő a megvalósulását.

A prevenciós program szükségessége

A mozgásszegény, ülő életmód már gyermek- és fiatalkorban is általános. A mozgásszegénység azt eredményezi, hogy a testtartásért felelős izmaikat keveset és helytelenül használják, emiatt egyes izmaik zsugorodnak, más izmaik gyengülnek. Így felborul az izomegyensúly, és emiatt a gerincnek olyan kis képleteire kerül a gravitáció okozta terhelés, amik nincsenek erre méretezve (ha az izomegyensúly helyesen működik, akkor azokon a képleteken van a terhelés, amik arra vannak méretezve és azt bírják.) Az izomegyensúly felborulása és a gerinc túlterhelt képletei miatt következik be a felnőttkori porckopás. A csigolyaközti porc túlterhelés okozta elváltozása kóros mozgékonyságot idéz elő a gerinc kisízületeiben, s e két folyamat egymást rontja. Végül a csigolyaközti porc elődomborodása és a kisízület meszesedése a gerinccsatorna szűkületét eredményezi.

A mozgásszegény életmód hatása a gyermekek és fiatalok körében rendkívül elterjedté tette a tartáshibákat: már az óvodáskorban 62%-ban fordulnak elő (Pellet Sándor ortopéd szűrései mutatták ezt az eredményt Gödöllőn), s ez az iskolai évek alatt sem csökken. A középiskolások között 80%-ra tehető azon tanulók aránya, akiknél vagy tartáshiba van (kb. 65%), vagy kezelendő fiatalkori gerincbetegség (Scheuermann kór és valódi scoliosis, kb. 15%, Fejérdy Gábor ortopéd szűrései szerint, melyeket Kismaroson és Budapesten végzett). A legújabb saját kutatásaink is a tartáshibák hasonló tömeges voltát igazolják, ezekről hamarosan bővebben beszámolunk.

Ha már gyermekkorban naponta eleget mozgunk és megszokásunkká válik az izomegyensúly működése (ez a helyes testtartás lényege), akkor az egész folyamat elindulását megelőzzük, késleltetjük. A helyes testtartás automatizálása akkor sikerülhet leginkább, ha gyermekkortól fogva rendszeresen végzünk ezt szolgáló speciális gyakorlatokat. Ezért szükséges a mindennapi iskolai testnevelés/testmozgás és abban a megfelelő, speciális tartásjavító torna rendszeres végeztetése minden gyermek részvételével. Ezeket a célokat tűzte ki maga elé a Magyar Gerincgyógyászati Társaság, amikor 1995-ben elindította prevenciós programját. A legújabb idevonatkozó nemzetközi szakirodalom is alátámasztja a kitűzött célok helyességét, erről is beszámolunk hamarosan bővebben.

A prevenciós program lényege

A Magyar Gerincgyógyászati Társaság prevenciós programja 1995 óta működik. Lényege, hogy a testneveléssel foglalkozó pedagógusokat megismertetjük azzal a speciális tartásjavító tornával, melyet minden gyermek iskolai (és lehetőleg óvodai) testnevelésében éveken át rendszeresen kell végezni, hogy ezzel a gerinc felnőttkori porckopásos megbetegedéseit megelőzzük. A végzendő mozgásanyag lényege a testtartásért felelős izmok egyensúlyának, azaz kellő nyújthatóságának és kellő erejének kialakítása és fenntartása, a medence helyes középállásának automatizálásával. A mozgásanyag a testtartásért felelős összes izmot és izomcsoportot fejleszti (nyújtja és erősíti), nemcsak a közismerten gyenge has- és hátizmok erősítésével foglalkozik. Ez a komplexitás a hatás eléréséhez nélkülözhetetlen: a helyes testtartás kialakításához és fenntartásához nem lenne elegendő csupán egyes izmok fejlesztése, hiszen így az izomegyensúly még nem tudna kialakulni. A speciális tartásjavító torna iskolai testnevelésben történő rendszeres alkalmazásának kontrollált, prospektív vizsgálata (Békéscsaba, 2001/2002) egyértelműen mutatja az igen erősen szignifikáns hatást: a speciális tartásjavító tornát végző 200 gyermek összes testtartásáért felelős izomcsoportjának ereje és nyújthatósága igen erősen szignifikánsan javult (a speciális mozgásanyagot nem végző 213 gyermeknek 2 izomcsoportja javult ugyan, de igen erősen szignifikánsan kevésbé, mint a tartásjavító tornát végző gyermekeké; számos izomcsoportjuk ereje és nyújthatósága pedig romlott vagy változatlan maradt a tanév végére.)

A prevenciós program másik célkitűzéséért, a mindennapi testnevelés elterjesztéséért – többek között a mi munkánk révén is – 2001-ben és 2003-ban pályázatot írt ki az Egészségügyi Minisztérium a társtárcákkal együttműködve, s a pályázók nagy tömege (710 ill. 628 iskola) bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy az iskolák képesek megvalósítani a minden gyermek részvételével zajló mindennapi egészségfejlesztő testmozgást, ha ehhez a hiányzó forrást megkapják. A mindennapi iskolai testmozgás/testnevelés elterjesztése részévé vált a Népegészségügyi Programnak 2001-ben és 2003-ban, majd a teljeskörű iskolai egészségfejlesztési (azaz az iskolai egészségfejlesztési normatíva szerinti) tervnek is.

A prevenciós program eredményei

A mozgásanyag bekerült a Nemzeti Alaptantervbe, a testnevelési kerettantervekbe, a testnevelők, edzők és gyógytestnevelők képesítési követelményei közé, valamint a Népegészségügyi Program célkitűzései és akciói közé is. A tartásjavító tornát elsajátító pedagógusok az 1995–2004 közti folyamatos kormányzati támogatás alapján ingyen kapták meg a mozgásanyagot bemutató könyvet és videokazettákat. 2004. januárig összesen 3715 oktatási intézményben dolgozó 7772 testneveléssel foglalkozó pedagógus ismerte meg a speciális tartásjavító tornát. A testnevelők által 32.831 gyermekről készített 51.475 izomteszt összesített eredménye, hogy a tesztelt gyermekek 11%-ában van rendben a testtartásért felelős izmok egyensúlya, a többieknél gyengültek és/vagy rövidültek a testtartásért felelős izmok.

2010-ben a mindennapi testnevelés a kormányprogram részévé vált, és a 2011. decemberben elfogadott köznevelési törvény a 2012. szeptemberben kezdődő fokozatos bevezetését elő is írta. A 2012-en újrafogalmazott Nemzeti Alaptantervben és kerettantervben a korábbiaknál is hangsúlyosabban szerepel a tartásjavítás szükségessége (számos más olyan elvárás mellett, mely a gyermekek egészségéhez szintén szükséges), és végre újra kiépül az 1985-ben megszüntetett szakmai ellenőrzés (a tantárgy-gondozás és a tanfelügyelet) az oktatásügyben, ami a szakmai elvárások megvalósulását jelentősen elő tudja mozdítani.

Utóirat

Figyelem! A tartáshiba nem betegség, nem kell „kiszűrni”, és nem kell gyógytestnevelésre küldeni miatta a gyermekeket, hanem a normál testnevelésben kell végeznie minden gyermeknek a megfelelő tartásjavító tornát. A gerincbeteg gyermeknek pedig az egészségügyben dolgozó gyógytornásztól kell megtanulnia és otthon naponta végeznie a neki szükséges egyéni gyógytornáját, s ezt az iskolai gyógytestnevelés nem helyettesítheti, csak kiegészítheti!

Budapest, 2012. november 27.

Dr. Somhegyi Annamária PhD.
Országos Gerincgyógyászati Központ
prevenciós igazgató
Magyar Gerincgyógyászati Társaság
prevenciós program-vezető

A szövegben hivatkozott jogszabályok idézett helyei:

1.) 243/2003. (XII.17.) kormányrendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról:

„Testnevelés és sport: alapelvek és célok

(…) A biomechanikailag helyes testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló gyakorlatanyag alkalmazása minden évfolyamon, a hatékonyság érdekében pontos végrehajtással, a pontos végrehajtás megőrzése mellett a korosztálynak és a tanórán alkalmazott egyéb mozgásanyagnak megfelelően kiegészítve, változatossá téve. Légzőtorna. A gerinc- és ízületvédelem szabályainak betartása a testnevelési tananyag egészében.”

2.) A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről, valamint egyes oktatási jogszabályok módosításáról szóló, 17/2004. (V.20.) OM rendelet:

„A biomechanikailag helyes testtartást tudatosító, kialakító, automatizáló és fenntartó gyakorlatok rendszeres végzése (valamint légzőgyakorlatok) a gimnasztika részeként, testtájanként végighaladva a testtartásért felelős valamennyi izomcsoport erősítését és nyújtását szolgáló mozgásanyagon, a tanév során folyamatosan ismételve, a kiindulási és véghelyzetek pontos megtartására valamint a lassú és pontos kivitelezésre ügyelve, a hibás kivitelezés javításával, valamint a korosztály jellemzőinek megfelelő illesztéssel a testnevelési óra többi eleméhez.”  (A korábbi kerettantervi rendeletben is szerepel a tartásjavító torna, különböző megfogalmazásokban.)

3.) 44/2002. (III.21.) kormányrendelet a testkulturális felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről:

„A testkulturális felsőoktatás alapképzési szakjainak általános képesítési követelményei:

(…) 4.2. Alapozó szakterületi elméleti és gyakorlati ismeretek:

(…) A testnevelő és gyógytestnevelő tanár, a rekreáció, valamint a szakedző szakokon az első témakörben hangsúlyt kell fektetni a gerinc- és ízületvédelem elméleti és gyakorlati ismereteire.”

4.) A 46/2003 (IV.16.) Országgyűlési határozattal elfogadott Nemzeti Népegészségügyi Program „Mozgásszervi betegségek csökkentése” című alprogramja az alábbi célkitűzést tartalmazza (megjelent a Magyar Közlöny 2003. évi 38. számában):

 „Az iskolai „normál” testnevelésben váljék általánossá a gerinc porckopásos betegségeinek elsődleges megelőzését szolgáló speciális tartásjavító torna rendszeres végzése. Tartáshiba és lúdtalp miatt ne kerüljenek a gyermekek gyógytestnevelésre: mivel a megelőzésnek általánosan kell megvalósulnia, ennek a normál iskolai testnevelésben kell történnie.”

5.) A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 27.§ (11) és 97.§ (6) bekezdése tartalmazza a mindennapi, azaz heti 5 testnevelés órát minden évfolyam részére, melynek megvalósítása felmenő rendszerben kezdődik 2012. szeptemberben az 1., 5. és 9. évfolyamon. A 87. § (1) bekezdése alapján pedig az 1985 óta megszűnt szakmai ellenőrzés is újra kiépül, ez a testnevelés megfelelő szakmai minőségének biztosításához szükséges.

A témáról megjelent legfontosabb szakirodalmi közlések (mutató)

  • Somhegyi A., Varga P.: Primer prevenciós országos program óvodás és iskolás gyermekek számára. Ideggyógyászati Szemle 1998; 51(9-10):293–303.
  • Somhegyi A., Varga P.: A Gerincgyógyászati Nemzeti Központ országos primaer prevenciós programja. Népegészségügy, 1999;3:23-33.
  • Gardi Zs., Feszthammer A., Darabosné Tim I., Tóthné Steinhausz V., Somhegyi A., Varga P.: A Magyar Gerincgyógyászati Társaság primaer prevenciós programja I. – A tartásjavító mozgásanyag elméleti alapja. Ideggyógyászati Szemle 2005;58(3-4):105–112.
  • Somhegyi A., Tóth J., Makszin I., Gardi Zs., Feszthammer A., Darabosné Tim I., Tóthné Steinhausz V., Tóthné Szabó K., Varga P.: A Magyar Gerincgyógyászati Társaság primaer prevenciós programja II. – A tartásjavító mozgásanyag kontrollált prospektív vizsgálata. Ideggyógyászati Szemle 2005; 58(5-6):177–182.
  • Somhegyi A., Varga P.: Fizikai aktivitás: több jelentős népbetegség kockázatának hatékony csökkentése. Egészségnevelés, 2001; 6:278–281.
  • Somhegyi A., Varga P.: A gerincbetegségek megelőzésének szükségessége. Egészségnevelés, 2002; 1: 28–32.
  • Somhegyi A., Gardi Zs., Feszthammer A., Darabosné Tim I., Tóthné Steinhausz V.: Tartáskorrekció. Magyar Gerincgyógyászati Társaság kiadványa, Budapest, 1996, 1998, 1999, 2002, 2003.
  • Viola Sándor, Somhegyi Annamária: Az alapellátás (iskola-egészségügyi ellátás lehetőségei és feladata a mozgásszervi betegségek megelőzősében és felismerésében. In: Iskola-egészségügy. Szerk: Aszmann Anna és Békefi Dezső, OGYEI, Budapest, 2005; 118–131. oldal.
  • Somhegyi Annamária: A testtartási hibák és következményeik megelőzése, felismerése és korrekciója. In: Iskola-egészségügy. Szerk.: Aszmann Anna és Békefi Dezső, OGYEI, Budapest, 2005; VI/14. melléklet (CD).
  • Somhegyi Annamária: A testtartási hibák és következményeik megelőzése, felismerése és korrekciója. In: Egészségvédelem a közoktatásban. Szerk.: Aszmann Anna, OGYEI, Budapest, 2005; 214–218 oldal.
  • Somhegyi Annamária: A testmozgás jelentősége. In: Egészségfejlesztés – Alapismeretek pedagógusok számára. Szerk.: Barabás Katalin, Medicina, Budapest, 2006; 139–148. oldal.
  • Somhegyi Annamária, Nanszákné dr. Cserfalvi Ilona: Mozgásszegény életmód és a betegségek kapcsolata. In: Egészségfejlesztés – Alapismeretek pedagógusok számára. Szerk.: Barabás Katalin, Medicina, Budapest, 2006;133–138. oldal.

 

A szerzőről
Dr. Somhegyi Annamária, prevenciós igazgató, Országos Gerincgyógyászati Központ, a WHO „Schools for Health in Europe” /SHE/ Network, EMMI által kinevezett magyar nemzeti koordinátora

Szóljon hozzá Válasz megszakítása

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Keresés

Legújabb cikkek

Hogyan óvjuk meg térdünket a sérülésektől? 7 bevált módszer

28 márc 2025
No Responses.

Gerincvédő tanulói székek

14 márc 2025
No Responses.

Így szabadulhat meg a fájdalomtól

14 márc 2025
No Responses.

Partnereink

banner
banner
banner
banner

Gerinces.blog.hu

Ezek a leggyakoribb sportsérülések

01 júl 2021

5+1 érv a saját testsúlyos edzés mellett

30 jan 2020

Mi az a kyphosis?

23 jan 2020

Miért olyan népszerű a Crossfit?

16 jan 2020

7 tipp a téli sportbalestek megelőzésére

09 jan 2020

Kerülje el a karácsonyi hátfájást!

19 dec 2019

Mi az a drug holiday?

12 dec 2019

Mik azok a trigger pontok?

05 dec 2019

Beköszöntő

Tisztelt Látogató! A felnőtt lakosság mintegy nyolcvan százaléka életében legalább egyszer átélt nagy gerincfájdalmat. Ezek oka leggyakrabban a gerinc funkciója során megjelenő, valamilyen behatás által kiváltott, néhány nap után spontán is eltűnő ízületi gyulladás, de ugyanez a panasz lehet az első megjelenése akár a gerincben növekedő rosszindulatú daganatnak is.

Olvasson tovább

Gerinces Magazin

  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Munkacsoport
  • Kapcsolat

Címkefelhő

csigolya csontritkulás ct vizsgálat cukorbetegség derékfájdalom derékfájás dohányzás elhízás fájdalom fájdalomcsillapítás gerinc gerincbetegség gerinccsatorna gerincferdülés gerincfájdalom gerinckímélet gerincműtét gerincsebészet gerincsérv gerincvédelem gyermek gyógytorna hátfájás időskor iskolakezdés krónikus derékfájdalom lelki tényezők megelőzés mindennapi testnevelés mozgás mr vizsgálat munkahely nyaki gerinc porckorong porckorong kopás porckorongsérv prevenció pszichológia sport stressz szülői fórum tartáskorrekció testnevelés ágyéki gerinc életmód
Gerinces Magazin © 2012-2024 | Minden jog fenntartva.
Készítette: RAAB SOFTWARE Kft.