Czimmer Tamás igazgató úr, a pécsi Néri Szent Fülöp Általános Iskola igazgatója, aki egyúttal testnevelő tanár is, már első telefon-beszélgetésünkkor elmondta, hogy az ő iskolája az ország egyik leghátrányosabb helyzetű területén van, és maga az iskola is nagyon szegény, az ő szavaival: „semmije” nincs a mindennapi testneveléshez – mégis megoldják. Ezt szerettem volna látni, hogy hírét vihessem.
Az iskola 14 pedagógusa 82 igen hátrányos helyzetű tanulót nevel és oktat, az igazgató úr hallatlan elkötelezett gyűjtő és építő munkája folytán sok-sok kitűnő programot valósítanak meg. A pedagógusok mind lelkes, elhivatott emberek. Szőke Tamás testnevelő tanár úr atléta, aki a szabvány-méretektől elütő és meglehetősen hiányosan felszerelt tornateremben olyan munkát végez, hogy 2 tanítványát kijuttathatta az Ifjúsági Világbajnokságra, s a testnevelés órákhoz is kitalál mindenféle furfangot, hogy élvezetessé és hatékonnyá tegye az órákat. Az igazgató úrral közösen elérték, hogy a tanulók nevelésében az jelenti a hatékony büntetést, ha nem mehetnek be a tornaterembe – vagyis a gyerekek nagyon szeretik és élvezik a testnevelést. A mindennapi testnevelés megoldására számos tornatermen kívüli lehetőséget találtak ki és alkalmaznak:
-
a szomszéd település sportcsarnokába átmennek (szponzor fizeti a buszt és a termet)
-
az iskola közelében levő szabad tereket használják: erdőt, mezőt – a szabadban végzett mozgás úgyis nagyon jól edzi a szervezet ellenálló képességét
-
az iskolaudvart használják sokoldalúan
-
akadályversenyeket rendeznek különböző érdekes mozgásos és ügyességi feladatokkal (pl. vándormászás, kötélhúzás, célba dobás) – a jutalom a tankonyhán sül meg
-
számháborút játszanak
-
erdei futást rendeznek
-
sorversenyeket játszanak
-
télen nagy öröm és jó edzés a hógolyózás, hófoci, szánkózás (az iskola dimbes-dombos helyen van).
A hiányzó tornaeszközöket a tanár úr ötletei segítik pótolni: pl. súlyzó helyett vízzel különbözőképpen megtöltött vizes-flakont használnak, staféta-botot seprűnyélből maguk készítenek, vaskos nádszál a gerely (még balesetet sem tud okozni), trikóba bújtatott labda a különböző dobási módokat teszi lehetővé, használt autógumi különböző módon rögzítve a testre kitűnő edző-eszköz ingyen. Ilyen módon minden gyereknek jut tornaeszköz. Persze az eszközökkel végezhető mozgásokat is a tanár úr gondolja ki. A tanár úr még délutánonként is ott van az iskolában és foglalkozik a gyerekekkel – a tehetséges tanulókat így tudja fejleszteni. Most is van egy kiemelkedően tehetséges kézilabdás és atléta fiú, akire az igazgató úrral közösen nagyon oda figyelnek.
Úgy foglalnám össze a pécsi Néri Szent Fülöp Iskolában látottakat, hogy a hivatásukat élő pedagógusok – élükön a rendkívül elkötelezett igazgatóval – csodákra képesek. Ez az eredményes nevelő és oktató munkában, valamint az iskolai és testnevelési körülmények megteremtésében is megnyilvánul.