A betegoktatás önálló szakterületté válásának fontosságát szeretném sürgetni, azáltal, hogy összefoglalom a betegoktatás megváltozott helyzetét Magyarországon, utalok külföldi példára is.
Ismertetem a betegoktatás definícióját, részletesen írok a terápiás betegoktatásról, ugyanis ebbe a kategóriába sorolható a műtét előtti betegtájékoztatás is, amelyet az Országos Gerincgyógyászati Intézetben – már több mint hat éve – sikeresen és hatékonyan végzünk.
Betegoktatást végez minden egészségügyi szakember, például a nővér, amikor megtanítja a beteget arra, hogyan kell beadni a trombózis elleni injekciót, a sebész, amikor tájékoztatja a beteget a közelgő műtét esetleges szövődményeiről, annak valószínűségéről, a gyógytornász, amikor megtanítja a betegnek hogyan keljen föl az ágyból úgy, hogy azzal a legkevésbé terhelje a gerincét. Ily módon betegoktatás mindig is a gyógyító munka szerves része volt. Az utóbbi időben azonban megjelent az igény arra, hogy az külön szakterületté váljon.
Ennek számos oka van. Többek között az orvos- beteg viszony átalakulása, az atyáskodó (paternalista) kapcsolatból beteg centrikus, a beteget partnerként kezelő kapcsolat alakult ki. Továbbá a beteg tudni akarja, hogy mi fog vele történni a különböző terápiás kezelések során – élni akar a teljes körű tájékoztatás jogával, az önrendelkezés jogával úgyszintén. Tehát a beteg érvényesíteni akarja a jogait és az orvosnak kötelessége tájékoztatni a beteget. – E kettős feladat megoldását elősegítendő alakítottuk ki intézetünkben, az Országos Gerincgyógyászati Központban a már több mint hat éve működő műtét előtti betegtájékoztatást. Az orvosi tájékoztatáson felül, befekvő betegeinkkel külön foglalkozunk, a műtéti beavatkozásokra való felkészülést segítve.
Mindezekből következik, hogy egyértelműen jogos az igény arra, hogy a betegoktatás önálló szakterületként jelenjen meg, Magyarországon is. Főként azért, mert hazánkban egyre kevesebb az orvos és egyre több a beteg. Hollandiában a kórházak 80% – ban dolgozik betegoktató. A betegoktatás definícióját 1999 – ben, Párizsban fogalmazták meg, miszerint: ”Betegoktatásnak tekinthető minden, a beteg felé irányuló oktatási tevékenység, beleértve a terápiás tájékoztatást, az egészségnevelést és a klinikai egészségmegőrzést.”.
Terápiás tájékoztatás a műtét előtti betegtájékoztatás is. A terápiás tájékoztatás egy folyamat, amely során több módszert kombinálunk. Informálás, tanácsadás, döntéstámogatás, viselkedésmódosítás. Mindezek hatást gyakorolnak az érzelmekre, a betegség megélésének minőségére. Az már bizonyított tény, hogy a műtét előtti információközlés és tanácsadás bizonyítottan csökkenti a szorongást, javítja az együttműködést és ez által elősegíti a gyors gyógyulást. A terápiás betegoktatás vonatkozásai információs, jogi, etikai és lelki. Információs, mert csak az informált beteg tud valódi partnerré válni. Jogi, ugyanis a legtöbb műhiba per oka az, hogy a beteg úgy érzi nem kapott elég tájékoztatást és odafigyelést. Etikai, hiszen az etika jelentése érték, ami az ember javát szolgálja. Lelki, mert a betegoktatónak a betegséggel, annak kezelésével kapcsolatos információkon túlmenően hitet és reményt is kell adnia a gyógyuláshoz.
Az Országos Gerincgyógyászati Központban 2007 októbere óta több mint 10 000 beteget tájékoztattunk oly módon, hogy a fent ismertetett szempontokat maximálisan figyelembe vettük. A betegek visszajelzései igen pozitívak. Meggyőződésünk, hogy az információval való gyógyítás, közérzetjavítás hozzájárul a gyors felépüléshez. Az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) is kimondja, hogy a betegoktatás, azon belül a terápiás betegtájékoztatás, a betegbiztonsággal kapcsolatos tényezők fontos része. Ugyanis az informált beteg jobb esélyekkel rendelkezik egészségének visszanyerését illetően. Csak az információval ellátott, felkészült beteg lehet valódi partner. Csak így nyerhetjük el az együttműködést. A beteg együttműködése nélkül – tudjuk – a legkiválóbb terápiás kezelés is hatástalan marad.