A kerek évforduló kapcsán Oroszi Juliannát, az OGK betegoktatóját, a betegtájékoztató szolgálat vezetőjét arra kértük, hogy mutassa be a műtét előtti terápiás betegtájékoztató programot.
Mióta végezzük a műtét előtti terápiás betegtájékoztatást?
2007. október 24-én vezettük be ezt a típusú betegtájékoztatási rendszerünket és 10 év alatt több mint 20.000 pácienst tájékoztattunk ily módon. 2007-ben úttörőnek számított a betegtájékoztatási programunk, de még napjainkban is annak minősül. Nem tudunk ugyanis róla, hogy más magyar intézmény alkalmazna ennyire teljeskörű betegtájékoztató, betegoktató tevékenységet. A műtét előtti rásegítő betegtájékoztatásunk egyedülálló hazánkban, de nagyon remélem, hogy a jövőben szélesebb körben is ismertté fog válni és más intézmények is hangsúlyt fektetnek majd erre.
Mi a betegtájékoztató programunk célja?
Az, hogy a betegek minél informáltabbak legyenek, ugyanis minél tájékozottabbak, annál nagyobb biztonságban érzik magukat. Az orvos és a beteg közötti jó együttműködés csak így valósulhat meg, ami meghatározza a terápia sikerét. Az a szándékunk, hogy a páciensek a műtét előtt a lehető legtöbb információ birtokában írják alá a beleegyező nyilatkozatot. A műtét előtti betegtájékoztató rendszerünknek tehát információs, jogi, etikai és lelki vonzatai egyaránt vannak.
Milyen eszközöket alkalmazunk a betegtájékoztatás során?
A betegek tájékoztatása egy hosszú folyamat, melynek során többféle eszközt is használunk.
- Szóbeli betegtájékoztatás: már az első perctől kezdve megkezdődik intézményünkben. Az orvos megvizsgálja a pácienst, felállítja a diagnózist és ha szükséges, akkor javasolja számára a műtétet, közben mindvégig tájékoztatja a beteget az állapotáról, a kezelési lehetőségekről. Műtét esetén a páciens nemcsak a sebész szakorvossal konzultál, hanem a befekvés előtt kb. 2 héttel az aneszteziológussal is, ekkor az altató orvos tájékoztatja a beteget az altatással kapcsolatos tudnivalókról. A műtét előtti napon kerül sor az – orvosi tájékoztatáson kívüli – műtét előtti terápiás betegtájékoztatásra. Ez a személyre szabott tájékoztatás a betegtájékoztató füzetek tartalmának átbeszélésével, illetve a videófilmek és makettek segítségével történik, egy külön erre a célra kialakított helységben.
- Írásos betegtájékoztatás – betegtájékoztató füzetek: ezeket az asszisztencia nyújtja át a betegeknek. Nagy előnyük, hogy a páciensek hazavihetik, így többször átolvashatják és átgondolhatják a leírtakat. Amikor a beteg visszatér az intézményünkbe, befekszik műtétre, akkor hozza magával a betegtájékoztató füzeteket is, melyeket bármikor újból átolvashat és amelyek tartalmazzák a műtéti beleegyező nyilatkozatokat is.
- Videófilmek: segítségükkel a betegek jobban el tudják képzelni a műtét menetét, nagyobb rálátásuk lesz a műtét technikájára.
- Makettek: ezeket a páciens a kezébe veheti, segítségükkel könnyebben megértheti a betegségét és kezelésének fontosságát.
Mit tartalmaz a betegtájékoztató füzet?
A betegtájékoztató füzet elején az anatómiai alapokat fektetjük le, amit minden páciensnek érdemes tudni. Természetesen a konzervatív kezelési módokról is ejtünk szót, mint pl. a gyógytorna vagy a gyógymasszázs. Ha a konzervatív kezelés nem jár sikerrel, akkor van szükség a műtétre. A betegtájékoztató füzetben összefoglaljuk a műtét előtti teendőket is, pl.: milyen feladatokat kell elvégezni otthon, milyen előzetes vizsgálatokon kell részt venni, milyen előkészületek szükségesek a kórházban. Részletesen, szemléletesen leírjuk az adott műtét technikáját: képekkel, ábrákkal illusztrálva, közérthető nyelven. Írunk arról, hogy mi történik a műtét után, ismertetjük az esetleges szövődményeket, arról is beszámolunk, hogy mi történik akkor, ha elmarad a műtét. Helyet kaptak a füzetben a rehabilitációra vonatozó instrukciók és a pszichoterápiás osztályunk tájékoztatója is része a füzetnek.
Mennyi ideig tartott a betegtájékoztató füzetek összeállítása?
Hosszú időt vett igénybe: minden orvos, gyógytornász és pszichológus megírta a szakterületéhez tartozó fejezetet, az én szerepem pedig a szerkesztésben volt jelentős. Ez volt 10 éve és azóta folyamatosan frissítjük, bővítjük a betegtájékoztató füzeteinket. Jelenleg huszonhét tájékoztató füzetünk áll a betegek rendelkezésére, többségük angol nyelven is.
Milyen a páciensek visszajelzése a betegtájékoztató füzeteinkről?
A közelmúltban készítettünk egy felmérést arról, hogy a betegeink hogyan vélekednek a betegtájékoztató anyagainkról. Kiderült, hogy volt olyan páciensünk, aki ötször is elolvasta a neki szánt anyagot, de az átlag minimum kétszer. Több kedves visszajelzés is érkezett, volt olyan beteg, aki azt mondta, hogy a betegtájékoztató füzet elolvasásakor lejátszódott a szeme előtt a műtét és ez nagyon hasznos volt számára. Azt látjuk, hogy a betegtájékoztató füzeteink egyfajta kapaszkodót nyújtanak a betegeknek, hiszen, ha valamiről több információjuk van, akkor kevésbé félnek tőle. Nagy jelentőséget tulajdonítok annak is, hogy a betegtájékoztató füzeteinkkel nemcsak a beteget informáljuk, hanem egyúttal a családját is.
Pácienseink véleménye a betegtájékoztató programunkról: |
„Korrekt, minden irányú tájékoztatást kaptam, amit pozitívumként értékelek, ilyet máshol nem tapasztaltam még” – P. János. |
„A kiadott írásos anyag (…) a műtétről olyan természetességgel beszélt, hogy elolvasása után oldódott az idegességem, feszültségem. Az érkezés napján szintén nagyon korrekt, személyre szabott, figyelmes tájékoztatást kaptam” – J. Krisztina. |
„A tájékoztatás, a műtét előtti felkészítés és a nővérek munkája számomra a teljes és a legjobb volt, amit lehetett, mindent megkaptam” – Sz. Csabáné. |
Oroszi Julianna betegtájékoztatási vezetővel készült interjúnkat itt olvashatja.