Törekedni kell arra, hogy a jórészt ülve töltött tanév után a lehető legaktívabban teljen a gyerek nyara!
A kisiskolásokat nevelő családoknak komoly gondot jelent megszervezni a gyerekek biztonságos, kellemes és hasznos szünidei időtöltését. Ugyanakkor az aktívan, tartalmasan eltöltött vakáció megalapozhatja a következő tanévre is a gyerek egészségét, a mozgásszerveit megerősítheti, testi és mentális fejlődését egyaránt elősegíti.
1. Tartsa mozgásban a gyereket!
Egy mozgásgazdag nyár az egészségmegőrzés, a megelőzés legjobb módja, hiszen a gyermekek testi, lelki, értelmi fejlődését egyaránt szolgálja. Ezt az időt kellene kihasználni arra, hogy fizikailag erősödjenek, tartásuk, testtudatuk, mozgáskoordinációjuk, finom-motorikus készségük, kézügyességük javuljon. Sajnos, ez nem általános: testnevelő tanárok riasztó tapasztalata, hogy a gyerekek a nyári szünetből a júniusinál rosszabb fizikai állapotban kerülnek vissza az iskolába. Eszerint a szünidő alatt több időt töltenek ülve (tévé vagy monitor előtt), és még kevesebbet mozognak, mint a tanítási időben. Pedig eleve nem lehetünk elégedettek a gyerekeink fizikai állapotával, és az életévek számának emelkedésével együtt romlik a helyzet.
2. A mozgás nem kerül pénzbe!
Ha mozgásról van szó, nem kell feltétlenül fizettet sportórákra vagy kalandprogramokra gondolni. Bármilyen könnyen elérhető mozgásos tevékenység szóba jöhet, ami átélt élményt, testtudatot és ezen keresztül agyat fejlesztő kalandot biztosít. A testmozgás ugyanis az agyat is fejleszti! Csak az a gyerek tudja értelmi képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelelő testérzet, tisztában van saját testének lehetőségeivel, és azt képes használni is: fára mászik, ugrál, egyensúlyoz, tud bánni kezével, lábával, de még a hangszalagjaival is. Egy vidám beszélgetéssel kísért közös séta is megfelel, labdajáték, tollas, pingpong, ugrókötél, hullahopp karika, a pincében porosodó bicikliről, rollerről, görkorcsolyáról nem is beszélve, és akár egy közeli park is vidám kalandok helyszíne lehet.
3. Állítsuk megfelelő színtű kihívás elé a gyereket!
Fontos, hogy a gyerek feladatot kapjon, kihívások elé állítsuk, amellyel hasznosnak érezheti magát, sikert érhet el. A család mindennapi tevékenységeibe bevonva is kaphat saját tennivalót (gyümölcsszedés, főzőcskézés, tésztakészítés, kutyaápolás, viráglocsolás), ami egyben a családi összetartozást is erősíti. Mindezt interaktívan, beszélgetés közben tegyük, így a leghétköznapibb tevékenység is agyat serkentő, közös kaland lesz és sok-sok új ismeretet nyújt. E tevékenységek közben vagy hosszú autóutak közben énekeljünk is minél többet együtt a gyerekkel! Jó tudni, hogy az éneklés az egyik legcsodálatosabb testtanulási, finom-motorikus gyakorlat, ahogyan az agy mozgatja a hangszalagokat a megfelelő hang eléréséhez.
4. A passzivitásnak komoly ára van!
Orvosi szempontból káros következményei vannak a passzivitásnak, a hosszas ülő testhelyzetnek, ami rossz testtartásban, görbe hátban, az izmok edzetlenségében, túlsúlyban mutatkozik meg. A fejlődő szervezet számára kiemelten fontos a rendszeres mozgás és a megfelelő táplálkozás. A mai társadalomra jellemző mozgásszegény életmód és helytelen táplálkozási szokások azonban korántsem kedvez a két szempontnak. A legutóbbi WHO-statisztika szerint az elhízás világviszonylatban kb. 125 millió gyermeket érint. Hazánk igen előkelő helyet foglal el ez EU-tagállamok között: a legfrissebb statisztikák alapján a 2-17 éves korosztályban már minden ötödik gyermek túlsúlyos vagy elhízott.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a túlsúlyos gyermek pszichés egyensúlya sem egészséges. Önbizalmuk csökken, társaiktól könnyen elszigetelődnek, szégyenérzetük miatt egyre inaktívabbakká válnak – s ezzel az ördögi kör be is zárul.
5. Hozza vissza a gyereket a valóságba!
A gyerekeknek alapvető igénye, hogy tartozzanak valahová, és hogy sikert érjenek el. Ha azonban ezt nem a reális, hanem a virtuális világban élik meg, akkor az nem segíti őket a valódi életben való eligazodásban, ami így egyre több kudarcot, frusztrációt okoz a számukra, szorongást kelt bennük, a valóságos szociális kapcsolataik elsorvadnak. Ezt megint csak a virtuális sikerekkel akarják oldani, így belekerülnek egy rossz spirálba.
Az agyban zajló folyamatok miatt is sokkal hasznosabb a képernyős elfoglaltságoknál, ha a gyerekeknek mesét olvasunk, vagy a nagyobb gyermek maga olvas. Hozza vissza a gyereket a valóságba elsősorban valódi, a reális életből vett feladatokkal, sikerélményekkel, a valódi társas kapcsolatok ápolásával.
+1 Ennyit mozogjon a gyerek
A WHO ajánlása szerint az egészséges, 5 év alatti gyermekek naponta összesen minimum 3 órát töltsenek aktívan. Az egészséges 5-17 éves gyermekek végezzenek naponta összesen minimum 60 percig tartó közepes vagy erőteljes fizikai aktivitást, akár részletekben, napi 2×30 perc bontásban. A program legnagyobbrészt közepes intenzitású legyen, de heti 3 alkalommal tartalmazzon erőteljes intenzitású izomerősítő és csontnövekedést serkentő mozgásformákat is (sportjátékok, futás, forgás, ugráselemek). Az ajánlásokat meghaladó időtartamú testmozgás további egészségügyi előnyöket jelent.
A cikk az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatójánakközreműködésével készült.