A mindennapos testnevelés törvényi előírása 2011-ben hosszas népegészségügyi küzdelem után született meg, amire a gyerekek egészségi állapota miatt nagy szükség van.
Ahhoz, hogy valóban hozza is az elvárt egészség-javító hatásokat, a mindennapos testnevelésnek számos speciális orvosi (ún. egészségfejlesztési) kritériumnak kell megfelelnie. Ezen elvárások rövid lényege, hogy minden tanulónak, még a kevésbé ügyesnek és a kevésbé jó testi adottságúnak is adja meg minden testnevelési óra a kellő terhelést, de ezt úgy tegye, hogy közben minden tanulónak a jól végzett munka sikerét és persze a játék örömét jelentse. Bizony, a testnevelő pedagógusoknak szakmájuk művészeivé kell válniuk, hogy minden nehézséget jól megoldjanak. Igen hasznos lenne, ha a kedves szülők ebben támogatnák, segítenék a testnevelők munkáját.
Alapvetően két tennivalójuk lenne a szülőknek a mindennapos testneveléssel kapcsolatban, ha csemetéik jobb egészségét szeretnék:
- Ha valami nehezen megy, és ezért a gyermek panaszkodik otthon, akkor a szülő azzal segít a legjobban, ha a nehézségek leküzdésében erősíti csemetéjét. Az életben sincs másképp: a nehézségek elől nincs felmentés, úrrá kell lenni rajtuk. A gyermek egészsége előbb-utóbb megsínyli, ha felmentést sikerült szereznie szülője segítségével: így nem részesülhet a mindennapos testnevelés áldásos megelőző hatásaiban a szív- és érrendszeri betegségek, a mozgásszervi betegségek, az elhízás, cukorbetegség, számos lelki probléma kialakulása ellen. – Melyik szülő akarna rosszat saját gyermekének? Ugye, egyik sem? Akkor kedves Szülők, ne tessenek felmentést szerezni testnevelésből!
- Számos iskolában kevés a tornaterem befogadó-képessége ahhoz, hogy minden évfolyam minden osztálya minden nap bejusson a testnevelés órájára. Ez egyelőre akkor is így van, ha most szerencsére újra tornaterem-építési sorozat kezdődik (sőt, uszodák is épülnek, nagyon helyesen!). Ha ilyenkor minden szereplő előveszi a „jobbik eszét”, vagyis a kreatív ötleteket végiggondolják az iskola pedagógusai, a szülők és a tanulók közösen, akkor bizonyára igen érdekes és újszerű megoldásokra lelhetnek rá. Bizonyára még érdekesebb testnevelés órákat lehet tartani a tornatermen kívül, mint mindig csak a tornateremben lenni. Arra azért ügyelni kell, hogy a tornatermen kívüli testnevelés órának is meg kell felelnie a speciális orvosi (azaz egészségfejlesztési) elvárásoknak. Meg persze a többi osztályt se zavarhatják a folyosón tornázó, játszó tanulók – ezért ismét érdekes, sőt izgalmas játékszabályokat találhatnak ki maguk a tanulók, hogy suttogva vagy némán hogyan oldják meg a közös munkát. Szerencsére nem kell teljesen a saját ötletekre hagyatkozni: a testnevelők minden iskolában megkapták vagy éppen a napokban kapják meg a Magyar Diáksport Szövetség által készített 7 gyönyörű és magas színvonalú szakmai kiadványt, melyek egyikében 87 féle játékos megoldást találnak a tornatermen kívüli értelmes, hasznos testnevelésre! – Tehát, kedves Szülők, ne fanyalogni tessenek, hogy nincs elég tornaterem, hanem segíteni és elismerni a jó megoldásokat a tornatermen kívüli tesi-órákra. Ez nagyon nagy segítség, hiszen a csemeték – akár hiszi ezt a szülő, akár nem – igenis figyelik a szülők reakcióit, vélemény-alkotását, és az nagyban befolyásolja az övékét is. Márpedig az eredményes testnevelés egyik első feltétele, hogy a tanuló szívesen vegyen benne részt.
Felhívjuk a figyelmet két olyan kényszer-megoldásra, amit nem tartunk célravezetőnek, sőt inkább az ellentétes hatást várhatjuk ezektől:
- a tornateremben esetleg több osztályt zsúfolnak össze úgy, hogy a zsúfoltság és a zaj gátolja az értelmes munkát;
- a heti 5 napon tartandó mindennapos testnevelést kevesebb napon tartják meg úgy, hogy összevonják az órákat, így az óraszám meglesz ugyan, de az egészség-hatások már nem (hiszen ahhoz éppen az a lényeg, hogy minden nap történjen meg a kellő terhelés)!
Mi orvosok azon vagyunk, hogy a fentiek szellemében segítsük a testnevelőket, az iskolákat és a szülőket a mindennapos testnevelés kiváló egészség-hatásainak érvényre jutásában, mert jobb egészséget kívánunk minden tanulónak!