„Gondoltam valakinek nagyon megdicsérem ezt a kis füzetet, mert nagyon tetszett, nagyon hasznos. Ahol annyira komolyan veszik a beteget, hogy így leírják a dolgokat és még le is fotózzák, és még önök is elmondják, az rossz hely nem lehet.”„Elolvastam, megnyugodtam és most teljes békében várom a műtétet, tudom mi fog velem történni.”- Ezeket a mondatokat egy betegünktől idézzük.
De hogyan nyerjük el az ilyen és hasonló véleményeket és a „tájékozott beleegyezés – t”? – ezt tárgyaltuk előző betegjoggal kapcsolatos cikkünkben is – az írásos betegtájékoztatás bemutatásával.
Jelen írásunkban az írásos tájékoztatást követő, szóbeli műtét előtti betegtájékoztatásról számolunk be részletesen.
Intézetünkben három síkon és időben folyik a műtét előtti szóbeli tájékoztatás:
-
Az ambulancián az operáló orvos szóban tájékoztatja a beteget a műtéttel kapcsolatban, egyben itt és ekkor történik a tájékoztató füzet átadása is.
-
Egy héttel a műtét előtt az aneszteziológus találkozik a beteggel.
-
A műtétre történő kórházi felvétel napján a betegtájékoztató, betegoktató beszélget a beteggel a még nyitott kérdésekről, kellemes, nyugodt környezetet biztosító külön helyiségben, ahol a beteg megszabadulhat maradék aggályaitól, félelmeitől. Ezt a gyógyulás fontos lelki síkú előfeltételének tekintjük.
„Egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá, hogy a terápiás siker előre jelzői pszichológiaiak. Ugyanakkor a terápiás kudarc okai is pszichológiaiak.” (Lebovits, 2008)
A betegtájékoztató, betegoktató által végzett tájékoztatás menete a műtét előtti napon:
- Elsőként a tájékoztató füzet tartalmának átbeszélésével kezdjük a találkozást.
- Nagy figyelmet fordítunk a krízis helyzetből adódó lelki megnyilvánulások feldolgozásának segítésére.
- Egy ilyen rövid, koncentrált találkozás is gyakran elég ahhoz, hogy a beteg megszabaduljon aggályaitól, félelmeitől, megszabaduljon a régóta „cipelt” gondjaitól.
- A szakmai tájékoztatáson, a „tájékozott beleegyezés” elnyerésén túlmenően van ennek a munkának egy másik nagyon fontos része, a betegekhez való odafordulás, megértés, kísérés, együttérzés jellegű attitűd is.
A betegek lelki állapotát ebben az időszakban talán egy József Attila idézettel lehetne a legjobban érzékeltetni:
„semmi ágán csüng szívem…” – ebben az állapotban találkozunk a beteggel, aki minden jó szónak, gesztusnak örül, feszültségeinek oldása, hitének, bizalmának felépítése gyors gyógyulásának egyik előfeltétele.
A találkozás lelki oldala
Nagyon fontosnak tartjuk ebben a munkában a HOGYAN-t! Hogyan közeledünk a beteghez? A beteg számára fontos a jelenlét, a meghallgatás (valaki ott van, és csak vele foglalkozik), az értelem keresés (a szenvedés értelmének keresése), de ugyanakkor a gyógyulás hitének, akarásának felkeltése. A tájékoztatás e szakasza nem csupán információ átadás, hanem talán nevezhetjük segítő beszélgetésnek is.
A segítő beszélgetés kulcsfogalmait az alábbiakban látjuk:
- Non-direktvitás – én nem tudom megoldani, de segítek
- Verbalizáció – helyettes információ feldolgozás (helyette dolgozom)
- Empátia – em-pátosz – bele-érzés (Igyekszem belehelyezkedni a másik helyzetébe és azt vissza is jelzem)
- Kongruencia – akkor nyilvánvaló, amikor a segítő „igazán önmaga” (Ilyenkor a segítő valódi, személyes kapcsolatba kerül a beteggel)
- Türelem – „hátam mögé szóróm a magot…” helyzet elkerülendő
- Betegcentrikusság – Nem receptek szerint beszélgetünk, nincsenek típusbeszélgetések.
Ami segít a tájékoztatás e szakaszában is:
- Vissza kérdezés-tükrözés
- Nyitott/ zárt kérdések használata
- Gesztus- érintés
Mindezek után valóban a tájékozott beteg beleegyezését kérhetjük el. Ezen túlmenően, intézetünkben folyó egyes kutató programok beleegyező nyilatkozatát is e találkozások keretén belül íratjuk alá. Majd záró aktusként következik a tájékoztatás dokumentálása.
A betegek sorsának figyelemmel kísérésére is gondot fordítunk, előbb a bent fekvés ideje alatti látogatáskor, majd a kórházból való távozás után, telefonos megkeresés formájában.
Miért jó ez a tájékoztatási módszer a betegnek?
- Mindenképpen csökkenti a beteg kiszolgáltatottság-érzetét. Gyógyulásának aktív részesévé válik.
- Javítja az orvos – beteg közötti kommunikációt.
- Személyre szabott a tájékoztatás, ami az információ megértés és a lelki aspektus fontos tényezője.
- Ezáltal csökken a szorongás és az ismeretlentől való félelem, melyek a gyógyulás fontos lelki síkú előfeltételei.
Miért jó ez a tájékoztatási módszer az orvosnak?
- Csökkenti az orvos kiszolgáltatottságát.
- Csökkenti az orvos megterhelését szükséges, de szakorvosi képzettséget nem igénylő munkáktól.
- Elősegíti az esetleges jogorvoslatok kezelését – a rossz és hiányos tájékoztatás nemcsak a beteg elégedetlenségével, hanem komoly jogi következményekkel is járhat.
- Több ideje marad az orvosnak az effektív gyógyításra.
Egy magyarországi, 10 évvel ezelőtti felmérés szerint az orvosok a rossz betegutak és munkaszervezés miatt munkaidejük csupán 25%-át töltik gyógyítással, a többi 75% kiváltható lenne olcsóbb, de képzett munkaerővel.
Betegek véleménye a szóbeli tájékoztatásról
-
„ Köszönöm! Jó érzés, hogy az embert ember számba veszik.”
-
„ Engem még soha senki nem hallgatott így meg!”
-
„Fontos a szóbeli tájékoztatás, mert van, aki el sem olvassa a tájékoztatót.”
- „Jó érzés meghallani a biztatást, mert ilyenkor lecsügged az ember. Jól esik a velem való foglalkozás.”
Összefoglaló
Az Országos Gerincgyógyászati Központban 2007 óta több mint 10 000 beteget tájékoztattunk ily módon. A betegek visszajelzései igen pozitívak. Úgy gondoljuk, a betegellátási rendszerben találtunk egy rést, amelynek kitöltésével még többet tehetünk a betegért. Fontos, hogy a beteg milyen lelkiállapotban kerül a műtőasztalra, fontos, hogy az egészségben tartó erőkre is koncentráljunk és ne csak a megbetegítő tényezőket vizsgáljuk. A szervezet veszélyhelyzetben felkészül a megküzdésre vagy az elmenekülésre. Ez az ősi reflex természetesen feszültséget okoz, segítünk a betegnek megbirkózni a stressz szituációval. A műtét előtti betegtájékoztatás kifejezetten jó alkalom erre, a megfelelő mennyiségű és minőségű információ átadáson túlmenően. „A betegek felvilágosításában és együtt- működésük megnyerésében hatalmas tartalékok vannak”. Kidolgoztuk a fent leírt információs eljárásrendet intézetünkben, mely működéséről örömmel számolhattunk be. Meggyőződésünk, hogy az információval való „gyógyítás”, közérzetjavítás hozzájárul a gyors felépüléshez. Természetesen ez a munka soha nem zárható le teljesen, továbbfejlesztésre, bővítésre mindig érdemes marad.