• A gerincről
    • Anatómia
    • Tudomány
  • Gerincbetegségek
    • Betegségek
    • Okok-tünetek
  • Diagnosztika
  • Kezelés
    • Gerincműtétek
    • Konzervatív kezelés
    • Gondozás, rehabilitáció
    • Gyógytorna
    • Pszichológia
    • Betegtájékoztatók
  • Prevenció
  • Ortopédia
  • Hírek

Hogyan nyerjük el a „tájékozott beleegyezés” – t műtét előtt? (Szóbeli betegtájékoztatás)

2013. június 12. 10:29
Oroszi Julianna
0

„Gondoltam valakinek nagyon megdicsérem ezt a kis füzetet, mert nagyon tetszett, nagyon hasznos. Ahol annyira komolyan veszik a beteget, hogy így leírják a dolgokat és még le is fotózzák, és még önök is elmondják, az rossz hely nem lehet.”„Elolvastam, megnyugodtam és most teljes békében várom a műtétet, tudom mi fog velem történni.”- Ezeket a mondatokat egy betegünktől idézzük.

De hogyan nyerjük el az ilyen és hasonló véleményeket és a „tájékozott beleegyezés – t”? – ezt tárgyaltuk előző betegjoggal kapcsolatos cikkünkben is – az írásos betegtájékoztatás bemutatásával.

Jelen írásunkban az írásos tájékoztatást követő, szóbeli műtét előtti betegtájékoztatásról számolunk be részletesen.

Intézetünkben három síkon és időben folyik a műtét előtti szóbeli tájékoztatás:

  • Az ambulancián az operáló orvos szóban tájékoztatja a beteget a műtéttel kapcsolatban, egyben itt és ekkor történik a tájékoztató füzet átadása is.

  • Egy héttel a műtét előtt az aneszteziológus találkozik a beteggel.

  • A műtétre történő kórházi felvétel napján a betegtájékoztató, betegoktató beszélget a beteggel a még nyitott kérdésekről, kellemes, nyugodt környezetet biztosító külön helyiségben, ahol a beteg megszabadulhat maradék aggályaitól, félelmeitől.  Ezt a gyógyulás fontos lelki síkú előfeltételének tekintjük.

„Egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá, hogy a terápiás siker előre jelzői pszichológiaiak. Ugyanakkor a terápiás kudarc okai is pszichológiaiak.” (Lebovits, 2008)

A betegtájékoztató, betegoktató által végzett tájékoztatás menete a műtét előtti napon:

  • Elsőként a tájékoztató füzet tartalmának átbeszélésével kezdjük a találkozást.
  • Nagy figyelmet fordítunk a krízis helyzetből adódó lelki megnyilvánulások feldolgozásának segítésére.
  • Egy ilyen rövid, koncentrált találkozás is gyakran elég ahhoz, hogy a beteg megszabaduljon aggályaitól, félelmeitől, megszabaduljon a régóta „cipelt” gondjaitól.
  • A szakmai tájékoztatáson, a „tájékozott beleegyezés” elnyerésén túlmenően van ennek a munkának egy másik nagyon fontos része, a betegekhez való odafordulás, megértés, kísérés, együttérzés jellegű attitűd is.

A betegek lelki állapotát ebben az időszakban talán egy József Attila idézettel lehetne a legjobban érzékeltetni:

„semmi ágán csüng szívem…” – ebben az állapotban találkozunk a beteggel, aki minden jó szónak, gesztusnak örül, feszültségeinek oldása, hitének, bizalmának felépítése gyors gyógyulásának egyik előfeltétele.

 

A találkozás lelki oldala          

Nagyon fontosnak tartjuk ebben a munkában a HOGYAN-t! Hogyan közeledünk a beteghez? A beteg számára fontos a jelenlét, a meghallgatás (valaki ott van, és csak vele foglalkozik), az értelem keresés (a szenvedés értelmének keresése), de ugyanakkor a gyógyulás hitének, akarásának felkeltése. A tájékoztatás e szakasza nem csupán információ átadás, hanem talán nevezhetjük segítő beszélgetésnek is.

A segítő beszélgetés kulcsfogalmait az alábbiakban látjuk:

  • Non-direktvitás – én nem tudom megoldani, de segítek
  • Verbalizáció – helyettes információ feldolgozás (helyette dolgozom)
  • Empátia – em-pátosz – bele-érzés (Igyekszem belehelyezkedni a másik helyzetébe és azt vissza is jelzem)
  • Kongruencia – akkor nyilvánvaló, amikor a segítő „igazán önmaga” (Ilyenkor a segítő valódi, személyes kapcsolatba kerül a beteggel)
  • Türelem – „hátam mögé szóróm a magot…” helyzet elkerülendő
  • Betegcentrikusság – Nem receptek szerint beszélgetünk, nincsenek típusbeszélgetések.

Ami segít a tájékoztatás e szakaszában is:

  • Vissza kérdezés-tükrözés
  • Nyitott/ zárt kérdések használata
  • Gesztus- érintés

Mindezek után valóban a tájékozott beteg beleegyezését kérhetjük el. Ezen túlmenően, intézetünkben folyó egyes kutató programok beleegyező nyilatkozatát is e találkozások keretén belül íratjuk alá. Majd záró aktusként következik a tájékoztatás dokumentálása.

A betegek sorsának figyelemmel kísérésére is gondot fordítunk, előbb a bent fekvés ideje alatti látogatáskor, majd a kórházból való távozás után, telefonos megkeresés formájában.

Miért jó ez a tájékoztatási módszer a betegnek?

  • Mindenképpen csökkenti a beteg kiszolgáltatottság-érzetét. Gyógyulásának aktív részesévé válik.
  • Javítja az orvos – beteg közötti kommunikációt.
  • Személyre szabott a tájékoztatás, ami az információ megértés és a lelki aspektus fontos tényezője.
  • Ezáltal csökken a szorongás és az ismeretlentől való félelem, melyek a gyógyulás fontos lelki síkú előfeltételei.

Miért jó ez a tájékoztatási módszer az orvosnak?

  • Csökkenti az orvos kiszolgáltatottságát.
  • Csökkenti az orvos megterhelését szükséges, de szakorvosi képzettséget nem igénylő munkáktól.
  • Elősegíti az esetleges jogorvoslatok kezelését – a rossz és hiányos tájékoztatás nemcsak a beteg elégedetlenségével, hanem komoly jogi következményekkel is járhat.
  • Több ideje marad az orvosnak az effektív gyógyításra.

 

Egy magyarországi, 10 évvel ezelőtti felmérés szerint az orvosok a rossz betegutak és munkaszervezés miatt munkaidejük csupán 25%-át töltik gyógyítással, a többi 75% kiváltható lenne olcsóbb, de képzett munkaerővel.

 

Betegek véleménye a szóbeli tájékoztatásról

  1. „ Köszönöm! Jó érzés, hogy az embert ember számba veszik.”

  2. „ Engem még soha senki nem hallgatott így meg!”

  3. „Fontos a szóbeli tájékoztatás, mert van, aki el sem olvassa a tájékoztatót.”

  4. „Jó érzés meghallani a biztatást, mert ilyenkor lecsügged az ember. Jól esik a velem való foglalkozás.”

 

Összefoglaló

Az Országos Gerincgyógyászati Központban 2007 óta több mint 10 000 beteget tájékoztattunk ily módon. A betegek visszajelzései igen pozitívak. Úgy gondoljuk, a betegellátási rendszerben találtunk egy rést, amelynek kitöltésével még többet tehetünk a betegért.  Fontos, hogy a beteg milyen lelkiállapotban kerül a műtőasztalra, fontos, hogy az egészségben tartó erőkre is koncentráljunk és ne csak a megbetegítő tényezőket vizsgáljuk. A szervezet veszélyhelyzetben felkészül a megküzdésre vagy az elmenekülésre. Ez az ősi reflex természetesen feszültséget okoz, segítünk a betegnek megbirkózni a stressz szituációval. A műtét előtti betegtájékoztatás kifejezetten jó alkalom erre, a megfelelő mennyiségű és minőségű információ átadáson túlmenően. „A betegek felvilágosításában és együtt- működésük megnyerésében hatalmas tartalékok vannak”. Kidolgoztuk a fent leírt információs eljárásrendet intézetünkben, mely működéséről örömmel számolhattunk be. Meggyőződésünk, hogy az információval való „gyógyítás”, közérzetjavítás hozzájárul a gyors felépüléshez. Természetesen ez a munka soha nem zárható le teljesen, továbbfejlesztésre, bővítésre mindig érdemes marad.

 

A szerzőről
Oroszi Julianna az Országos Gerincgyógyászati Központ, a Budai Egészségközpont szakkórházának munkatársa, betegoktató, a betegtájékoztató szolgálat vezetője.

Szóljon hozzá Válasz megszakítása

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Keresés

Legújabb cikkek

Hogyan óvjuk meg térdünket a sérülésektől? 7 bevált módszer

28 márc 2025
No Responses.

Gerincvédő tanulói székek

14 márc 2025
No Responses.

Így szabadulhat meg a fájdalomtól

14 márc 2025
No Responses.

Partnereink

banner
banner
banner
banner

Gerinces.blog.hu

Ezek a leggyakoribb sportsérülések

01 júl 2021

5+1 érv a saját testsúlyos edzés mellett

30 jan 2020

Mi az a kyphosis?

23 jan 2020

Miért olyan népszerű a Crossfit?

16 jan 2020

7 tipp a téli sportbalestek megelőzésére

09 jan 2020

Kerülje el a karácsonyi hátfájást!

19 dec 2019

Mi az a drug holiday?

12 dec 2019

Mik azok a trigger pontok?

05 dec 2019

Beköszöntő

Tisztelt Látogató! A felnőtt lakosság mintegy nyolcvan százaléka életében legalább egyszer átélt nagy gerincfájdalmat. Ezek oka leggyakrabban a gerinc funkciója során megjelenő, valamilyen behatás által kiváltott, néhány nap után spontán is eltűnő ízületi gyulladás, de ugyanez a panasz lehet az első megjelenése akár a gerincben növekedő rosszindulatú daganatnak is.

Olvasson tovább

Gerinces Magazin

  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum
  • Munkacsoport
  • Kapcsolat

Címkefelhő

csigolya csontritkulás ct vizsgálat cukorbetegség derékfájdalom derékfájás dohányzás elhízás fájdalom fájdalomcsillapítás gerinc gerincbetegség gerinccsatorna gerincferdülés gerincfájdalom gerinckímélet gerincműtét gerincsebészet gerincsérv gerincvédelem gyermek gyógytorna hátfájás időskor iskolakezdés krónikus derékfájdalom lelki tényezők megelőzés mindennapi testnevelés mozgás mr vizsgálat munkahely nyaki gerinc porckorong porckorong kopás porckorongsérv prevenció pszichológia sport stressz szülői fórum tartáskorrekció testnevelés ágyéki gerinc életmód
Gerinces Magazin © 2012-2024 | Minden jog fenntartva.
Készítette: RAAB SOFTWARE Kft.