Szülői ajánlások a mindennapos tanórai testnevelés eredményes megvalósítása érdekében.
Mi, szülők felelősséggel tartozunk gyermekeink egészségéért, ezért örömmel üdvözöljük a köznevelési törvény azon rendelkezéseit, melyek a mindennapos tanórai testnevelés 2012. szeptemberben induló, felmenő rendszerű bevezetését írják elő.
Tudomásunk van arról, hogy ez számos mai népbetegség megelőzésének eszköze, ezért régi törekvése a népegészségügynek. Tudomásunk van arról is, hogy a testnevelők mindennek tudatában küzdöttek az orvosokkal vállvetve a mindennapos tanórai testnevelés bevezetéséért. Tudjuk azt is, hogy a mindennapos tanórai testnevelés akkor érheti el célját, gyermekeink jobb egészségét, ha mindannyian erőfeszítéseket teszünk a testnevelés megújulásáért.
Ránk, szülőkre első sorban az indokolatlan felmentések csökkentése tartozik. Ennek érdekében szülői szervezeteink útján és ez úton is kérjük minden szülőtársunkat: serkentse gyermekeinek részvételét a mindennapos tanórai testnevelésben. Örüljünk, hogy most már nem kell külön szervezéssel és külön pénzért elvinni a gyermekeket iskolán kívüli szabadidő-sportolásra a hétköznapokon. (Persze a hétvégéken továbbra is a mi dolgunk, hogy jó hangulatú családi kirándulásokkal, egyéb sportolással óvjuk gyermekeink és magunk egészségét.) Mennyit keseregtünk azon, hogy nincs hová vinni a gyerekeinket szabadidő-sportra, mert a sportklubokban gyakran csak a versenysport számára alkalmasaknak látszó gyerekeket látták szívesen. Ez is megoldódik most, hiszen a mindennapos tanórai testnevelés minden tanuló számára kötelező.
Szülőkként azzal is tisztában vagyunk, a cél eléréséhez, vagyis ahhoz, hogy gyermekeink egészségesebben fejlődhessenek, több körülménynek is meg kell változnia a testnevelés tanításában. Ezek egyik csoportja azt segítheti elő, hogy a gyerekek valóban részt is vegyenek a testnevelésben, másik csoportja pedig az orvosok, pszichológusok által javasolt különleges mozgások szükségességét hangsúlyozza.
I. A tanulók részvételét elősegítő körülmények:
1. A mindennapos tanórai testnevelést a testnevelők olyan művészi módon oldják meg, hogy el is várják mindazt, ami a gyermekeink egészséges fejlődése érdekében szükséges testnevelési tevékenység, de ezt az elvárást olyan módszerek bevetése kísérje, hogy gyermekeink örömüket leljék, sikert érezhessenek minden testnevelési órán. Nem a követelmény-nélküliség okozta örömre, hanem ellenkezőleg: a jól végzett munka örömére és sikerére van szükség. Egy-egy osztályban, persze, különféle adottságú gyermekek tanulnak. Vannak ügyetlenebb, duci, lustálkodásra hajlamosabb, túlságosan félős gyerekek is: minden testnevelés órát úgy kell szerveznie a testnevelőnek, hogy az ügyes, jó mozgású, sportokban tehetséges gyerekeknek a nekik megfelelő mozgásanyagot nyújtsa, miközben és ezzel egyidejűleg a sportban kevésbé tehetséges gyerekeknek pedig az ő szintjükön és őket fejlesztő mozgásanyagot ad.
2. Az értékelést a testnevelőknek szintén olyan művészi módon kell megoldaniuk, hogy az a gyerekeket a részvételre, fejlődésre serkentse. Ennek egyik lényeges eleme, hogy minden tanulót elsősorban a saját korábbi teljesítményéhez mérten értékeljenek, ne egymáshoz és ne egy általános elvárt szinthez mérten. Az értékelést a testnevelő beszélje is meg a tanulóval úgy, hogy az eredményből adódó saját erőfeszítéseit, feladatait is határozzák meg közösen a következő időszakra.
3. A sportban tehetségesebb és a kevésbé ügyes gyerekek közt a testnevelőnek úgy kell viselkednie, hogy mindegyik tanulót a helyes önértékelés kialakításában és a fejlődésében segítse. Ez is művészi feladat, de elengedhetetlen.
II. Speciális mozgásformák alkalmazása a mindennapi tanórai testnevelésben:
- Gyermekeink gerinc-állapota és jövőbeni gerinc-egészsége nagyon hangsúlyozottan igényli, hogy minden tanuló részesüljön a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális mozgásanyag rendszeres végzésében, vagyis ez minden testnevelés órának képezze részét. A testnevelőnek nemcsak pontosan kell végeztetnie a gyakorlatokat a tanulókkal, hanem még kedvet is kell csinálnia a tanulóknak hozzá. A testnevelő művészete, hogy a különböző korosztályokat más-más módon motiválja. A pontosan, jól végzett mozdulatok közben kellemes és hasznos izomérzések keletkeznek, ezek megfigyelése és szavakba öntése növeli a hatást a gerincre és az általános testi-lelki egészségre is.
- Gyermekeink számára elengedhetetlen, hogy a stresszel történő megbirkózás kitűnő eszközét, a relaxációt a testnevelés részeként is minden tanuló élvezhesse. A jól végzett tartásjavításnak és a relaxációnak közös pontja az izomtudat kialakítása, az izomérzések megfigyelése és szavakba öntése. A relaxáció módja a különböző korosztályokban más-más lehet.
- Gyermekeink helyes önismeretének, önértékelésének és önazonosság-tudatának fejlesztése mai rohanó világunkban az egyik legfontosabb nevelési feladat. Ennek a testnevelés részeként alkalmazható néptánc (nagyoknak néptánc és/vagy társastánc) kiemelkedően jó hatású eszköze. Mindenképpen szükséges lépéseket tenni azért, hogy minél több (később esetleg minden) iskolában részesülhessenek a tanulók a néptánc/társastánc olyan oktatásában, mely a néptáncot/társastáncot meg is szeretteti a tanulókkal.
- A testnevelés óra részeként olyan sportok megtanulása szükséges, melyeket gyermekeink felnövekedvén, felnőtt korukban is könnyen űzhetnek. (Ezek közé tartozik a tánc is.)
Szülőkként úgy látjuk, hogy a mindennapos tanórai testnevelés 2012. őszi bevezetésekor szükség lehet arra, hogy az egyes iskolákban a testnevelők és a szülők együttműködjenek az esetleges helyszűke okozta nehézségek elfogadható leküzdésében. A tökéletes helyszín hiányánál nagyobb baj lenne a mindennapos tanórai testnevelés és sport hiánya.
Szülői elvárásainkat, ajánlásainkat azzal a céllal fogalmaztuk meg, hogy elősegítsük a mindennapos tanórai testnevelés bevezetésekor a hatásos, eredményes megvalósításhoz szükséges szakmai minőség kialakítását. Ezért ajánlásainkat megküldjük az oktatási államigazgatás vezetőinek. A szülők tájékoztatására tervezett fórum-sorozatunk kapcsán az ott felmerülő és kikristályosodó kiegészítéseket a 2012/2013-as tanév során összesítjük és a vezetőknek szintén megküldjük.
Kérjük Balog Zoltán miniszter urat és Hoffmann Rózsa államtitkár asszonyt, ajánlásainkat a mindennapi testnevelés megvalósításában vegyék figyelembe.
Gyermekeink egészsége érdekében köszönjük a testnevelő pedagógusok áldozatos munkáját.
Budapest, 2012. július 19.
Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE), elnöke: Székely Hajnalka
Képviselője: Morvayné Bajai Zsuzsa
Országos Szülői Szervezetek Egyeztető Fóruma (OSZSZEF), elnöke: Novák János
Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE), elnöke: Keszei Sándor
Magyar Iskolaszék Egyesület, elnöke: dr. Dobos Krisztina
Szülői Közösségek, elnöke: dr. Hardy F. Gábor